Brev:
Gider ikke gå
15. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Gider ikke gå
Kære Helen
Tak for dit sidste svar om at få vores dreng til at sove i egen seng. De viste sig at løsningen blev at han sover i weekendseng inde i soveværelset, så kan han se og høre os, hvis han vågner om natten og siderne er dejlig bløde for ham at ligge op af. Han har nulretæppe over sig og så har han dynen rullet sammen til en pølse bag ryggen. Så er han åbenbart tryg. Måske minder det om at ligge op af en varm krop.
Det jeg gerne vil vende med dig denne gang er også i relation til vores dreng som nu er blevet 17 måneder.
Det handler om at komme i gang med at gå. Han har kravlet siden han var 10 måneder og har for ca 1 måned siden så endelig taget sine første skridt og rejst sig op midt i rummet, men det er måske sammenlagt max 10 gange at han har gentaget det både herhjemme og i vuggestuen.
Søster var også sen til at gå. Første skridt 14 måneder og gik 16 måneder. Begge har befundet sig godt med at sidde og nørkle med noget og kan fint vente på at "blive samlet op".
Han går i integreret institution og har siden begyndelsen for 4 måneder siden været eneste der ikke kunne gå - så han ser nok af løbende, legende børn uden at det inspirerer. Han er en rigtig puttefyr, som bedst kan lide at sidde på skødet og være tæt på de voksne. Han er så at sige både den lille herhjemme (søster er knap 5) og i vuggestuen og han er ikke sen til at udnytte det.
Men han er tung at slæbe på, så vi prøver at være mere opmærksomme på ikke at bære rundt på ham. Han skal gå ind og ud af vuggestuen som en stor dreng og vi tvinger ham til at gå med os i hånden ind i mellem, men det er som om det ingenting siger ham. Han kravler forsat ret hurtigt. I dag med ting i den ene hånd eller i munden. Ja jeg tror ikke at han kan se behovet.
På vuggestuens legeplads har han sutsko på ude - og pædagogerne har en teori om at det måske er ubehageligt for ham med de bløde såler fordi han kan mærke hver en sten og gren under sig og når underlaget skifter fra græs til sten.
Vil du anbefale at vi køber nogle sko til ham nu, selvom han ikke går rigtigt... kan det skubbe det på vej måske? nogen med lidt stiv sål? Har du nogle andre idéer hvad vi kan gøre? Vi har for nylig taget bøjlen af trip trap stolen så han selv kan kravle op, også for at signalere for ham at større bevægelsesfrihed giver muligheder.
Man kan sige at han på andre punkter er hurtig, han har en fantastisk finmotorik og den sproglige udvikling kører der udaf for fulde hammer med et aktivt ordforråd på omkring 30 ord og en stor appetit efter at lære mere. Han har haft et par omgange mellemørebetændelse i vinter, men ellers ingen længere sygdomsforløb.
Min læge sagde bare at de helst skulle kunne gå inden de blev 18 måneder og den tid nærmer sig jo... hvad kan vi gøre for at støtte ham?
Hilsen