Brev:
Skæv kravlen og rundryg – giver det dårlig kropsudvikling?
17. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Skæv kravlen og rundryg – giver det dårlig kropsudvikling?
Kære Helen
Vi er lidt bekymrede for vores datters kropsudvikling og kropsholdning.
Min datter Emilie på 10 måneder laver en slags skæv kravlen vi kalder at ”numser” af sted og det går over stok og sten. Hun har gjort dette de sidste par måneder. Det er fint hun kan komme omkring selv og hun nyder det fuldt ud. Hun kravler ikke rigtigt, men rejser sig op af alt, kan kravle ned af sofaer og lignende samt op af trapper og hun er meget glad for at blive gået med. Dette sidste siden hun var 5 måneder og det er ikke noget vi har lært hende – det var nærmest som om hun krævede at få lov af gå og hun har støtte på sine ben så længe jeg kan huske.
Mit første spørgsmål går på at hun bruger kroppen meget asymmetrisk, når hun sådan ”numser” af sted og om dette er uhensigtsmæssigt for hendes fysiske udvikling – opbygningen af muskler, sener osv. Er der i så fald noget vi kan gøre?
Det foregår sådan: Den ene arm hænger løst ned mens den anden bruges til at tage fra med. Det ene ben strækker hun frem for sig og trækker sig frem med. Det andet trækker hun blot bøjet ind under numsen.
Min datter har aldrig villet ligge på maven og har siddet selv meget hurtigt – hun ville det simpelthen. Når hun sidder, har hun rund ryg – ikke den der svejede ryg, jeg kan se de andre børn i mødregruppen har. Gør dette noget eller kan/bør vi hjælpe hende på nogen måde?
Håber jeg har forklaret min nøje nok!
Ser frem til svar:-)
Mange hilsner Leonora