Pludselig stammer han

26. april 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Pludselig stammer han

Kære Helen.

Jeg har været glad for dine råd tidligere - og nu har jeg brug for svar igen.

Min søn er nu næsten 2 år gammel. Han har et fantastisk veludviklet sprog med meget stort ordforråd og lange sætninger. Pædagogerne i vuggestuen har aldrig hørt noget lignende, siger de. Og det er jo dejligt - men nu her i påsken er han begyndt at stamme. Det er især forlængelse af første ord i sætningerne, han laver, oftest når han vil starte med "jeg". Så bliver det til Jjjjjjjjjjjjjj. Enkelte gange har jeg også hørt ham forlænge på hv-ord.

Jeg har læst lidt om stammen på nettet, men her bliver der gjort meget ud af, at børn ...

Annonce

... der begynder at stamme som regel også har andre tale-/sprogvanskeligheder. Og det kan man ikke sige, at Ari har, tværtimod. Han er endnu ikke så præget af det, at han tier stille, heldigvis, men han giver sommetider op og vælger et andet ord, når han ikke kan sige "jeg".

Jeg har læst de råd, jeg kan finde, med at tage sig god tid, holde øjenkontakt, ikke afbryde eller færdiggøre ord/sætninger, lade ham selv fortælle i stedet for at spørge osv., og dem følger vi.

Gør jeg for meget ud af det, hvis jeg beder lægen om henvisning til talepædagog? Vi skal alligevel til 2 års undersøgelse om et par uger.

Forårshilsner,
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor