Brev:
Pludselig stammer han
26. april 2011
Alder:
23 mdr.
Pludselig stammer han
Kære Helen.
Jeg har været glad for dine råd tidligere - og nu har jeg brug for svar igen.
Min søn er nu næsten 2 år gammel. Han har et fantastisk veludviklet sprog med meget stort ordforråd og lange sætninger. Pædagogerne i vuggestuen har aldrig hørt noget lignende, siger de. Og det er jo dejligt - men nu her i påsken er han begyndt at stamme. Det er især forlængelse af første ord i sætningerne, han laver, oftest når han vil starte med "jeg". Så bliver det til Jjjjjjjjjjjjjj. Enkelte gange har jeg også hørt ham forlænge på hv-ord.
Jeg har læst lidt om stammen på nettet, men her bliver der gjort meget ud af, at børn der begynder at stamme som regel også har andre tale-/sprogvanskeligheder. Og det kan man ikke sige, at Ari har, tværtimod. Han er endnu ikke så præget af det, at han tier stille, heldigvis, men han giver sommetider op og vælger et andet ord, når han ikke kan sige "jeg".
Jeg har læst de råd, jeg kan finde, med at tage sig god tid, holde øjenkontakt, ikke afbryde eller færdiggøre ord/sætninger, lade ham selv fortælle i stedet for at spørge osv., og dem følger vi.
Gør jeg for meget ud af det, hvis jeg beder lægen om henvisning til talepædagog? Vi skal alligevel til 2 års undersøgelse om et par uger.
Forårshilsner,
Helene