Brev:
Vores søn skriger voldsomt
20. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Vores søn skriger voldsomt
Kære Helen,
Vores søn på 9 ½ mdr er glad og generelt nem at have med at gøre. Hans personlighed er begyndt at skinne igennem, og der er i vores øjne ingen tvivl om, at han er temperamentsfuld, meget viljefast og stædig - nogen gange måske hysterisk?
Han har fået den dårlige vane at skrige voldsomt - højt og længe - når han gerne vil have vores opmærksomhed og når der er noget, han er utilfreds med. Det er f.eks. ved spisetid, hvis han synes der går for lang tid fra han er blevet sat i sin høje stol til han får mad, eller hvis han synes det går for langsom med at blive madet. Det er når han sidder og leger på gulvet og ikke kan få fat i det legetøj han gerne vil have. Det er når han sidder i autostolen og det virker som om at han keder sig. Det er når han skal have skiftet ble. Det er når han gerne vil have bryst - uanset, at han næsten lige har fået. For at nævne nogle stykker.
Det er alt samme situationer, hvor det er udmærket at han giver udtryk for at han er utilfreds eller at han ønsker, at noget er anderledes. Men de høje vedvarende skrig er ikke til at holde ud - vi bliver stressede og irritable af det. En periode troede vi at det blot var en fase, hvor han skulle prøve sin stemme af, men det har varet mange måneder, og det er vores indtryk at skrigene skrigene simpelthen er en del af hans måde at kommunikere på.
Dermed ikke sagt, at han ikke har andre lyde i hans repertoire, han pludrer meget og siger dada, gaga, nana osv.
Vi har prøvet at ignorere skrigene for ikke at give ham opmærksomhed, men det er ikke holdbart for han bliver ved og ved, og vi kan ikke holde ud at høre på det. Vi har også prøvet at give ham en anden lyd, men det virker ikke. Vi har også prøvet at sige "stop" i en hård tone, men heller ikke det virker.
Vi vil virkelig gerne skrigeriet til livs, det tærer på os - specielt faren.
Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre for at stoppe skrigeriet og få ham til at kommunikere på anden vis?
Hilsner
Mor og Far