Min søn bider

21. februar 2011

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Min søn bider

Kære Helen,

Først vil jeg gerne sige tak for en god og brugbar brevkasse. Jeg har selv skrevet til dig før og fået rigtig gode råd, men også dine svar til andre har ofte hjulpet mig, når jeg har stået med en af de uendelige bekymringer, man åbenbart bare må leve med som mor :o)

Min udfordring denne gang går på, at min søn kan finde på at bide...:

Han er 13 måneder gammel, og det startede egentlig med at det blot var i leg - dengang havde han ikke tænder, så det gjorde jo ikke ondt, og jeg tænkte at det bare var fordi ALT jo skulle i munden og undersøges osv...

Det er imidlertid blevet ved, og nu har han 8 små skarpe tænder - så "legen" er knapt så sjov for andre end ham nu.

Jeg talte med vores egen SP om det ved det sidste besøg, som lå i efteråret da min søn var ca. 9 mdr. gammel. Hun sagde at jeg ikke skulle bekymre mig for om han blev et "bidebarn" fordi han kunne finde på at bide lidt på daværende tidspunkt - men at dette ofte først sker i 1,5-2 års alderen når barnet fx bliver frustreret over ikke at kunne udtrykke dét det gerne vil.

På det seneste er min søn dog begyndt at bide i afmagt/irritation. Det er fx hvis jeg siger "nej" til ...

Annonce

... ham af den ene eller anden grund (det sker jo ind imellem at man får brugt det ord når man har en lille pilfinger der er overalt), eller hvis jeg gør noget han ikke vil have - fx vaske hans fingre efter han har spist, eller tager noget fra ham han ikke lige skal pille ved.

Når han bider mig, kigger jeg ham ind i øjnene og siger "Nej" og at jeg ikke vil have at han bider mig. Jeg siger det ikke hårdt eller meget højt, men bestemt.
Det hjælper ind imellem, men langt fra hver gang.

Af "baggrundsviden" kan jeg oplyse at han går i dagpleje og har gjort dette i 3 måneder nu. Han er kørt rigtig fint ind, og trives virkelig derovre.

Han bider både min mand og mig - men oftest mig.

Han er en dejlig og harmonisk dreng - meget glad og livlig, med et stort temperament og en høj grad af selvstændighed :-) Der sker rigtig meget med ham lige nu, han arbejder hårdt på de første ord, og er meget tæt på at gå. Så alt i alt vil jeg jo mene at han stortrives.

Hvad tænker du kan være grunden til at han bider når han trods alt stadig er så lille? Og hvad kan vi gøre for at stoppe det?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
En mor med tandmærker :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin