Brev:
Min søn bider
21. februar 2011
Alder:
13 mdr.
Min søn bider
Kære Helen,
Først vil jeg gerne sige tak for en god og brugbar brevkasse. Jeg har selv skrevet til dig før og fået rigtig gode råd, men også dine svar til andre har ofte hjulpet mig, når jeg har stået med en af de uendelige bekymringer, man åbenbart bare må leve med som mor :o)
Min udfordring denne gang går på, at min søn kan finde på at bide...:
Han er 13 måneder gammel, og det startede egentlig med at det blot var i leg - dengang havde han ikke tænder, så det gjorde jo ikke ondt, og jeg tænkte at det bare var fordi ALT jo skulle i munden og undersøges osv...
Det er imidlertid blevet ved, og nu har han 8 små skarpe tænder - så "legen" er knapt så sjov for andre end ham nu.
Jeg talte med vores egen SP om det ved det sidste besøg, som lå i efteråret da min søn var ca. 9 mdr. gammel. Hun sagde at jeg ikke skulle bekymre mig for om han blev et "bidebarn" fordi han kunne finde på at bide lidt på daværende tidspunkt - men at dette ofte først sker i 1,5-2 års alderen når barnet fx bliver frustreret over ikke at kunne udtrykke dét det gerne vil.
På det seneste er min søn dog begyndt at bide i afmagt/irritation. Det er fx hvis jeg siger "nej" til ham af den ene eller anden grund (det sker jo ind imellem at man får brugt det ord når man har en lille pilfinger der er overalt), eller hvis jeg gør noget han ikke vil have - fx vaske hans fingre efter han har spist, eller tager noget fra ham han ikke lige skal pille ved.
Når han bider mig, kigger jeg ham ind i øjnene og siger "Nej" og at jeg ikke vil have at han bider mig. Jeg siger det ikke hårdt eller meget højt, men bestemt.
Det hjælper ind imellem, men langt fra hver gang.
Af "baggrundsviden" kan jeg oplyse at han går i dagpleje og har gjort dette i 3 måneder nu. Han er kørt rigtig fint ind, og trives virkelig derovre.
Han bider både min mand og mig - men oftest mig.
Han er en dejlig og harmonisk dreng - meget glad og livlig, med et stort temperament og en høj grad af selvstændighed :-) Der sker rigtig meget med ham lige nu, han arbejder hårdt på de første ord, og er meget tæt på at gå. Så alt i alt vil jeg jo mene at han stortrives.
Hvad tænker du kan være grunden til at han bider når han trods alt stadig er så lille? Og hvad kan vi gøre for at stoppe det?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
En mor med tandmærker :-)