Brev:
Hun bruger ikke sut - og hvad så?
21. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Hun bruger ikke sut - og hvad så?
Hej Helen,
Vores datter bruger ikke sut, og det har vi det alle rigtig godt med, men vi får bare så mange kommentarer på det!
Det er til dels hendes eget valg, for da amningen endelig kom godt i gang for os, så ville hun bestemt ikke have sut, og vi ville ikke sætte himmel og hav i bevægelse for at hun skulle tage den - vi havde alligevel den holdning at en sut kun er til når man skal sove.
Så langt, så godt. hun har en nusseklud som hun får når hun skal sove og det virker.
Men, jeg kan bare mærke at jeg bliver påvirket af andres holdninger. I min mødregruppe bruger alle børnene sut - hele tiden!og holdningen her er at jeg nærmest er ond ved min datter, fordi hun ikke har en sut og det er rigtig hårdt at høre på.
Familien er ikke meget bedre. De mener også at hun savner en sut, for hun sutter jo på sine hænder, legetøj osv. og små børn har jo sut, og hvordan skal vi kunne få hende passet hvis hun ikke har en?
Men altså, har jeg ikke ret i, at sutterefleksen forsvinder når den ikke længere bliver stimuleret?
Hun bliver ikke ammet i søvn, selv om hun altid bliver ammet inden hun skal sove, men hun er vågen når hun bliver lagt i seng, og far kan også sagtens få hende til at sove.
Så er der også det med tommelfingeren. hun har fundet den, men hun bruger den ikke og så er det vel ikke et problem? vi får bare de der historier om voksne der stadig sutter på tommelfinger, fordi de ikke fik en sut.
Det er nemt nok når min kæreste er der, for han er god til at sige at sådan gør vi, og så er den sag lukket, men jeg skammer mig faktisk helt over at hun ikke bruger sut, selv om jeg samtidig også er glad for det, for hun er en glad lille snakkende pige, som altid smiler og undersøger verden, men sådan en mødregruppe kan altså skabe lidt præs.
Hilsen