Brev:
Børnehavestart og nye venner
15. december 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Børnehavestart og nye venner
Hej igen Helen
Jeg har så mange tanker lige for tiden. Du må bære over med mig:-)
Min søn er jo startet i børnehave og skal til at have nye venner. Han har altid været en glad og udadvendt dreng, som ikke havde svært ved at skabe kontakt til andre mennesker, både børn og voksne. Sådan er han stadigvæk. Og det gælder både i forhold til bekendte og fremmede. Både familie, venner og bekendte. I vuggestuen har han også været god til at lege med de andre børn, men ind til for nogle måneder siden legede han mest for sig selv, sagde pædagogerne.
Det som bekymrer mig lidt er om min søn vil have svært ved at danne venskaber i børnehaven. Han er tosproget og er langt bedre til sit modersmål end dansk. Jeg er selv født og opvokset i DK men har bevidst valgt primært at tale vores modersmål herhjemme, da jeg er af den opfattelse at jo bedre du er til dit modersmål jo bedre vil du kunne lære et andet sprog.
Jeg har ikke selv gået i vuggestue og startede i børnehave som 4 årig, og mine forældre talte kun vores modersmål derhjemme (grunden til det var at de følte de ikke var gode nok til dansk - kom til DK som teenagere og nåede ikke at lære godt nok dansk før de blev forældre - og var bange for at vi ville lære dansk med accent og grammatiske fejl). Så jeg tænker at hvis jeg i dag kan dansk og mit modersmål på samme niveau, så vil min søn heller ikke have problemer med at lære dansk. Desuden tænker jeg at det danske sprog har han mulighed for at lære i institutionen, skolen osv, men modersmålet kan han kun lære derhjemme.
Jeg tænker om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe min søn mht det danske sprog. Når jeg afleverer ham i børnehaven oplever jeg, at han har svært ved at gå ind i en leg som de andre drenge er i gang med og spørge om han må være med. Han er glad når han kommer der, det er ikke fordi han bliver slået ud, fordi han ikke kan godt nok dansk eller noget, men jeg ved jo at han er udadvendt og jeg kan se på ham at han vil være med i legen, det er så tydeligt. Og jeg ved at han holder sig tilbage fordi han ikke kan finde ud af at sige "må jeg være med". Jeg ved godt at der er mange ting han skal lære nu han er startet i børnehave. Men man bliver alligevel lidt bekymret som mor og jeg tænker om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe ham i processen?
Det skal siges at det er en rigtig god institution han er kommet i. En lille institution som har overskud og midler til at arbejde med de få tosprogede børn de har og hjælpe dem ift sproglig udvikling. Og jeg mærker også at pædagogerne OG lederen giver plads til alle typer børn, så jeg er ikke bange for at min søn bliver overset.
Hvad kan jeg gøre?
Kærlig hilsen