Børnehavestart og nye venner

15. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Børnehavestart og nye venner

Hej igen Helen

Jeg har så mange tanker lige for tiden. Du må bære over med mig:-)

Min søn er jo startet i børnehave og skal til at have nye venner. Han har altid været en glad og udadvendt dreng, som ikke havde svært ved at skabe kontakt til andre mennesker, både børn og voksne. Sådan er han stadigvæk. Og det gælder både i forhold til bekendte og fremmede. Både familie, venner og bekendte. I vuggestuen har han også været god til at lege med de andre børn, men ind til for nogle måneder siden legede han mest for sig selv, sagde pædagogerne.

Det som bekymrer mig lidt er om min søn vil have svært ved at danne venskaber i børnehaven. Han er tosproget og er langt bedre til sit modersmål end dansk. Jeg er selv født og opvokset i DK men har bevidst valgt primært at tale vores modersmål herhjemme, da jeg er af den opfattelse at jo bedre du er til dit modersmål jo bedre vil du kunne lære et andet sprog.

Jeg har ikke selv gået i vuggestue og startede i børnehave som 4 årig, og mine forældre talte kun vores modersmål derhjemme (grunden til det var at de følte de ikke var gode nok til dansk - kom til DK som teenagere og nåede ikke at lære godt nok dansk før de blev forældre - og var bange for at vi ville lære dansk med accent og grammatiske fejl). Så jeg tænker at hvis jeg i dag kan dansk og mit modersmål på samme ...

Annonce

... niveau, så vil min søn heller ikke have problemer med at lære dansk. Desuden tænker jeg at det danske sprog har han mulighed for at lære i institutionen, skolen osv, men modersmålet kan han kun lære derhjemme.

Jeg tænker om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe min søn mht det danske sprog. Når jeg afleverer ham i børnehaven oplever jeg, at han har svært ved at gå ind i en leg som de andre drenge er i gang med og spørge om han må være med. Han er glad når han kommer der, det er ikke fordi han bliver slået ud, fordi han ikke kan godt nok dansk eller noget, men jeg ved jo at han er udadvendt og jeg kan se på ham at han vil være med i legen, det er så tydeligt. Og jeg ved at han holder sig tilbage fordi han ikke kan finde ud af at sige "må jeg være med". Jeg ved godt at der er mange ting han skal lære nu han er startet i børnehave. Men man bliver alligevel lidt bekymret som mor og jeg tænker om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe ham i processen?

Det skal siges at det er en rigtig god institution han er kommet i. En lille institution som har overskud og midler til at arbejde med de få tosprogede børn de har og hjælpe dem ift sproglig udvikling. Og jeg mærker også at pædagogerne OG lederen giver plads til alle typer børn, så jeg er ikke bange for at min søn bliver overset.

Hvad kan jeg gøre?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet