Motorik - 9 mdr.

15. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Motorik - 9 mdr.

Hej Helen

Jeg har to rigtigt fine drenge, født den 17 januar, men med termin den 24 marts. Vi har ikke mærket til at de har været for tidligt fødte indtil videre... De er jo nu ca 9 mdr fra termin og er i principet meget lette, og glade. De sover fint, stadig tre gange om dagen, og er meget glade for mad. De får pt to flasker i døgnet, og jeg kunne nok skære det ned til en allerede nu.

Mit spørgsmål går på deres motorik. Jeg synes ikke de rent grovmotorisk 'flytter sig' særlig meget. Deres finmotorik fejler ikke noget, de er gode til at bruge bare pege- og tommelfingeren, og nyder at nærstudere deres legetøj.

Jeg er lidt bekymret om de alligevel er blever mærket af at de er født for tidligt, på motorikken.

De har aldrig lært at trille, det sker dog ved fejl nogle gange. ...

Annonce

... De kan dreje rundt i en cirkel, og skubbe sig baglæns, men det er ikke meget. De løfter numsen op fra gulvet og på en god dag løfter de sig op på alle fire et kort øjeblik.

Det er som om de ikke bruger energi på at udfordre sin krop, de klynker når de ikke kan nå legetøjet og giver hurtigt op med at prøve at få fat i det.

Jeg har svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal 'blande mig' i deres motoriske udvikling... Lege vilde lege, svinge rundt osv det gør vi, men det skal jeg jo heller ikke gøre hver gang de klynker, de skal jo også selv...

Ja, det fylder rigtigt meget for mig, jeg ser jo børnene omkring os krybe, kravle og trille i et væk, og ønsker jo bare at hjælpe mine drenge, hvis de har brug for hjælp...

Håber du har nogle gode råd eller betrykkende ord til mig :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder