Brev:
Motorik - 9 mdr.
15. december 2010
Alder:
9 mdr.
Motorik - 9 mdr.
Hej Helen
Jeg har to rigtigt fine drenge, født den 17 januar, men med termin den 24 marts. Vi har ikke mærket til at de har været for tidligt fødte indtil videre... De er jo nu ca 9 mdr fra termin og er i principet meget lette, og glade. De sover fint, stadig tre gange om dagen, og er meget glade for mad. De får pt to flasker i døgnet, og jeg kunne nok skære det ned til en allerede nu.
Mit spørgsmål går på deres motorik. Jeg synes ikke de rent grovmotorisk 'flytter sig' særlig meget. Deres finmotorik fejler ikke noget, de er gode til at bruge bare pege- og tommelfingeren, og nyder at nærstudere deres legetøj.
Jeg er lidt bekymret om de alligevel er blever mærket af at de er født for tidligt, på motorikken.
De har aldrig lært at trille, det sker dog ved fejl nogle gange. De kan dreje rundt i en cirkel, og skubbe sig baglæns, men det er ikke meget. De løfter numsen op fra gulvet og på en god dag løfter de sig op på alle fire et kort øjeblik.
Det er som om de ikke bruger energi på at udfordre sin krop, de klynker når de ikke kan nå legetøjet og giver hurtigt op med at prøve at få fat i det.
Jeg har svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal 'blande mig' i deres motoriske udvikling... Lege vilde lege, svinge rundt osv det gør vi, men det skal jeg jo heller ikke gøre hver gang de klynker, de skal jo også selv...
Ja, det fylder rigtigt meget for mig, jeg ser jo børnene omkring os krybe, kravle og trille i et væk, og ønsker jo bare at hjælpe mine drenge, hvis de har brug for hjælp...
Håber du har nogle gode råd eller betrykkende ord til mig :-)