Brev:
Hvorfor lukker hun sig inde?
5. december 2010
Alder:
3 år
Hvorfor lukker hun sig inde?
Kære Helen
Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte, men jeg vil meget gerne høre din mening om noget i min datters opførelse, som vi simpelhen ikke kan forstå.
Vores datter (nu på 3 år) er startet i børnehaven for ca. 3 måneder siden, og i den forbindelse var vi for første gang til forældremøde i børnehaven for at snakke om, hvordan det er gået de første måneder.
Der fik vi at vide at det går godt og hun virker glad. Men der er lige en ting. Vores datter er helt bestemt en meget observerende type, især i en ny situation. Men problemet er at hun sommetider lukker hun sig selv ind og man får absolut ingen ord eller reaktion fra hende. Man stiller et spørgsmål til hende, hun ignorer fuldstændig en og kigger væk og det som om hun er en væg. Pædagogerne siger dog at det ikke er som om man ikke kan komme til hende. Men hun kan bare pludselig opfører sig lidt særligt.
Da hun blev kørt ind i børnehaven gik det super godt, hun er meget nysgerrig af natur og elsker nyheder, men da indkørselen var færdig, så kunne ingen få et ord af hende en hel uge, på trods at der aldrig har været en eneste gråd ved aflevering.
Så pludselig en dag talte hun en hel masse til den ene pædagog, men de næste dage ikke et ord. De fortalte bl.a. også at hun aldrig siger her, når pædagogerne kalder på hende navn selvom de andre børn siger at hun skal sige her. De kalder hende til at deltage i en aktivitet, og at hun nogle gange står bare udefor og ikke svarer på deres invitation.
Som jeg forstår det sker også (dog ikke så ofte) at de andre børn kalder hende til lege med dem udefor, men hun sidder bare med sin bog ignorer dem, som om de ikke eksister. Jeg spurgte pædagogerne om hun bliver genert når der er mange børn eller vokse sammen eller måske fremmed vokse osv. svaret var et nej. De kan ikke se en mønster i hende. Hun kan faktisk også råbe højt og være fjollet.
Hun kan lege med alle, men hun har altid vist mere interesse for at lege med større børn. Og jeg frygter, at hun bliver måske for tit afvist af dem, hvis hun hele tiden opsøger større børn og ikke børn på hendes egen alder.
Da vi har haft meget begrænset pasnings mulighed, har hun meget lidt været passet af andre end os, og siden hun var ca. halvandet år begyndte hun at gemme sig i vores bukser når vi var på besøg. Når nogen hilser eller spørger noget og hun ikke svarer selv, svarer vi for hende og prøver at inkludere hende i svaret, som om vi svarer sammen. Men det virker ikke som om at der er en udvikling her. Hun udelukker alle som ikke har haft intensiv kontakt med hende. F.eks. er det kun for nyligt at hendes farfar og farmor at bryde igennem skallen (hun lukkede af for cirka 1½ år siden).
Hun siger nogle dage at hun elsker børnehaven og andre (overvægt her) at hun ikke vil i børnehave fordi hun ikke må være med i de andre børns leg. Der er ikke et mønster, for de børn hun nævner som nogle der har sagt at hun ikke må være med til at lege med, er også de hun dagen efter siger at hun har leget mor far og børn med.
Herhjemme er hun begyndt at ekskludere mig og hendes far og lillebror (hun er normalt meget kærlig overfor ham) ved at sige at vi ikke må være med i hendes leg. Jeg tænker på om hun gør med mig det hun oplever i børnehaven og at et sted henne hun måske bliver for meget afvist der. Jeg spurgte adskille gange til forskellige pædagogerne om hvem hun lege mest med, og svaret er altid at det er lidt forskelligt, at hun ikke leger med nogen bestemt.
Indkørelsen dengang i vuggestue var også super let, hun faldt hurtigt til og hellere ikke næsten aldrig en gråd. Men i modsæt for børnehave plejer at hun at sige at hun holdt meget af sin vuggestue.
Vi kan hellere ikke se om hun er indvendt eller udvandt type. Hun gemmer sig i mine skørter på den ene side, men synger højt i supermarkedet på den anden side. Men det jeg ved er at hun er enorm viljestærk person og enormt bestemt. Hun er også meget kærlig og faktisk en sjov lille en.
Mit spørgsmål er enligt, hvorfor lukker hun sig på den på måde, kan hun ikke lide børnehaven? og hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende til at åbne sig op?
Jeg er bange at hun ekskluderer sig fra gruppen i børnehaven når hun ikke svarer på de andre børns invitation.
Hilsen
Forældrene