Hidsig og trækker ikke vejret. Vil hele tiden op

4. november 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hidsig og trækker ikke vejret. Vil hele tiden op

Hej Helen.

Jeg har to spørgsmål ang. min søn på 12 mdr.

1. Han har siden spæd haft de her hidsigheds"anfald". Hvis noget ikke går som han vil há, skriger han så højt, at lyden forsvinder, og han holder op med at trække vejret. Med ansigtet helt forvrænget, kan det godt tage så lang tid, og blive så "farvet" i ansigtet, at jeg bliver nervøs. Men han trækker selvfølgelig vejret igen på et tidspunkt, dog lidt
hivende og i stød.

Jeg tillægger det ikke noget alvorligt, og er egentlig ikke så bekymret, men her den anden dag sagde vuggestuen, at de var bekymrede, og hvad man kunne gøre, for at få ham igang igen. -Så bliver jeg selvfølgelig også lidt bekymret. Er det farligt? Er der noget jeg kan gøre?

2. Min søn har også hele vejen igennem været meget nærheds-søgende. Som helt spæd, forlod han stort set aldrig mine arme uden at græde indtrængende. De første mange måneder ville han kun, og hele tiden være hos mig. Nu er mængden af trygheds-mennesker større. Også far, søskende og 3 af pædagogerne kan tage ham op. Men IKKE andre. Og er han træt eller ked, er det stadig kun mig der "virker"

Han vil gerne være oppe hele tiden. På armen og bæres rundt. Alternativt skal man sidde ...

Annonce

... på gulvet sammen med ham, inden for en kort afstand. Så snart jeg rejser mig op begynder han at klynke. "Slipper jeg væk", er det kun kort tid, inden han grædende begynder at lede efter en. Han græder og sidder med udstrakte arme mod én når man kommer - han vil op.

Tager jeg ham IKKE op, bliver han helt utrøstelig. Jeg tager ham altid op, og det har jeg altid gjort. Hans gråd stresser mig, hvis jeg, af en eller anden årsag, ikke kan tage ham op. Hvis jeg skal hjælpe min anden søn i tøjet, eller lave mad, eller noget andet.

Det kan nærmest ikke lade sig gøre, at foretage mig noget andet. Madlavning venter til far kommer hjem, osv. Pædagogerne har nævnt det. At det også foregår hos dem, og at de ikke har tid til at efterkomme ham hele tiden. Det kan jeg jo godt forstå.

Mit spørgsmål går på, om han skal presses til at lære at vente? Er han gammel nok til det? Om jeg skal lade ham sidde og græde? Hvordan klarer jeg det? Alle mine følelser river
jo i mig, når han er ked.

Det skal siges, at han er en meget glad og velfungerende dreng.
Han er god til at lege selv, og godt med fysisk. Er begyndt at gå med nogen i hænderne. Alt dette dog kun, hvis vi er tilstede, TÆT på.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin