Brev:
Hidsig og trækker ikke vejret. Vil hele tiden op
4. november 2010
Alder:
12 mdr.
Hidsig og trækker ikke vejret. Vil hele tiden op
Hej Helen.
Jeg har to spørgsmål ang. min søn på 12 mdr.
1. Han har siden spæd haft de her hidsigheds"anfald". Hvis noget ikke går som han vil há, skriger han så højt, at lyden forsvinder, og han holder op med at trække vejret. Med ansigtet helt forvrænget, kan det godt tage så lang tid, og blive så "farvet" i ansigtet, at jeg bliver nervøs. Men han trækker selvfølgelig vejret igen på et tidspunkt, dog lidt
hivende og i stød.
Jeg tillægger det ikke noget alvorligt, og er egentlig ikke så bekymret, men her den anden dag sagde vuggestuen, at de var bekymrede, og hvad man kunne gøre, for at få ham igang igen. -Så bliver jeg selvfølgelig også lidt bekymret. Er det farligt? Er der noget jeg kan gøre?
2. Min søn har også hele vejen igennem været meget nærheds-søgende. Som helt spæd, forlod han stort set aldrig mine arme uden at græde indtrængende. De første mange måneder ville han kun, og hele tiden være hos mig. Nu er mængden af trygheds-mennesker større. Også far, søskende og 3 af pædagogerne kan tage ham op. Men IKKE andre. Og er han træt eller ked, er det stadig kun mig der "virker"
Han vil gerne være oppe hele tiden. På armen og bæres rundt. Alternativt skal man sidde på gulvet sammen med ham, inden for en kort afstand. Så snart jeg rejser mig op begynder han at klynke. "Slipper jeg væk", er det kun kort tid, inden han grædende begynder at lede efter en. Han græder og sidder med udstrakte arme mod én når man kommer - han vil op.
Tager jeg ham IKKE op, bliver han helt utrøstelig. Jeg tager ham altid op, og det har jeg altid gjort. Hans gråd stresser mig, hvis jeg, af en eller anden årsag, ikke kan tage ham op. Hvis jeg skal hjælpe min anden søn i tøjet, eller lave mad, eller noget andet.
Det kan nærmest ikke lade sig gøre, at foretage mig noget andet. Madlavning venter til far kommer hjem, osv. Pædagogerne har nævnt det. At det også foregår hos dem, og at de ikke har tid til at efterkomme ham hele tiden. Det kan jeg jo godt forstå.
Mit spørgsmål går på, om han skal presses til at lære at vente? Er han gammel nok til det? Om jeg skal lade ham sidde og græde? Hvordan klarer jeg det? Alle mine følelser river
jo i mig, når han er ked.
Det skal siges, at han er en meget glad og velfungerende dreng.
Han er god til at lege selv, og godt med fysisk. Er begyndt at gå med nogen i hænderne. Alt dette dog kun, hvis vi er tilstede, TÆT på.
Hilsen