Fremmede og børn

1. november 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fremmede og børn

Kære Helen!

Min datter på 6 mdr er begyndt at reagere ret kraftigt på "fremmede". Hun har det fint når hun sidder hos sin far og jeg når der kommer gæster. Vil også godt ligge i sit legehjørne, men gæsterne skal da lige prøve på at tage hende op eller kigge hende i øjnene når hun ligger på gulvet. Hun bliver helt ulykkelig.

Hun er ikke begyndt at kravle endnu, men kommer op på alle 4 og drejer rundt og kryber baglæns. Så det er vel ikke allerede seperationsangst? Jeg ser det egentlig ikke som et voldsomt stort problem, vores datter på 2 år var endnu mere bange for fremmede da hun var baby. Det startede allerede da hun var omkring 4 mdr og hun har stadig brug for lidt tid til at vænne sig til folk, når vi får gæster eller er i byen. Det undrer ...

Annonce

... mig bare meget at vores børn er sådan? Er der virkelig så stor forskel på børn eller er det fordi der er forskel på forældre? Gør vi mon noget forkert?

Vi har en lille kusine på 14 mdr. Hun vil være hos alle og elsker at være i centrum, min svigerinde som vi havde besøg af den anden dag sagde at det var hun jo også blevet vænnet til! Hmmm Hvordan? Jeg har det fint med at lade mit barn være hos en hun er tryg ved og glad for, men vil altså ikke "vænne" hende til at være hos en hun er ked af.... Jeg tænker jo at det nok skal komme når hun er klar til det.

Spørgsmålet er vel egentlig bare om vi gør noget forkert som forældre, er det synd for vores børn, eller er det bare fordi det er deres personlighed?

Tak for svar.

Med venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder