Brev:
Fremmede og børn
1. november 2010
Alder:
6 mdr.
Fremmede og børn
Kære Helen!
Min datter på 6 mdr er begyndt at reagere ret kraftigt på "fremmede". Hun har det fint når hun sidder hos sin far og jeg når der kommer gæster. Vil også godt ligge i sit legehjørne, men gæsterne skal da lige prøve på at tage hende op eller kigge hende i øjnene når hun ligger på gulvet. Hun bliver helt ulykkelig.
Hun er ikke begyndt at kravle endnu, men kommer op på alle 4 og drejer rundt og kryber baglæns. Så det er vel ikke allerede seperationsangst? Jeg ser det egentlig ikke som et voldsomt stort problem, vores datter på 2 år var endnu mere bange for fremmede da hun var baby. Det startede allerede da hun var omkring 4 mdr og hun har stadig brug for lidt tid til at vænne sig til folk, når vi får gæster eller er i byen. Det undrer mig bare meget at vores børn er sådan? Er der virkelig så stor forskel på børn eller er det fordi der er forskel på forældre? Gør vi mon noget forkert?
Vi har en lille kusine på 14 mdr. Hun vil være hos alle og elsker at være i centrum, min svigerinde som vi havde besøg af den anden dag sagde at det var hun jo også blevet vænnet til! Hmmm Hvordan? Jeg har det fint med at lade mit barn være hos en hun er tryg ved og glad for, men vil altså ikke "vænne" hende til at være hos en hun er ked af.... Jeg tænker jo at det nok skal komme når hun er klar til det.
Spørgsmålet er vel egentlig bare om vi gør noget forkert som forældre, er det synd for vores børn, eller er det bare fordi det er deres personlighed?
Tak for svar.
Med venlig hilsen
Susanne