Brev:
Gammelklog dreng og legekammerater
19. oktober 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Gammelklog dreng og legekammerater
Hej Helen
Jeg ved ikke om man kan kalde det et problem, men jeg har i hvert tilfælde noget jeg går og tænker meget over for tiden.
Det drejer sig om vores ældste dreng, Josef som er en meget skarp lille fyr. Han leger primært med de ældste børn i børnehaven og fungerer utroligt godt sammen med sin fætter på 6½. Og så elsker han at tale med voksne. Han finder altid en eller anden forælder når vi er på legeplads som han besnakker.
Der er lige kommet en ny pædagog i børnehaven som er meget betaget af Josef og som fører lange samtaler med ham om tyngdekraften, verdensrummet osv. Og han er helt vild med det. Han lærer ting utroligt hurtigt, har kunnet alfabetet siden han fyldte 2, kan betjene en computer helt på egen hånd (mus, piltaster etc.) og fører gerne timelange samtaler om et eller andet abstrakt emne. Fysiske ting som fx. boldspil interesserer ham ikke det mindste.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere det. Skal vi fx. kun invitere store børn hjem og lege. Han gider ikke dem på sin egen alder og begynder tit at blive grov over for dem eller også ignorerer han dem totalt. Men om nogle år når han skal i skole, så er der jo kun børn på hans egen alder!
Alle voksne synes at han er så utroligt charmerende fordi han er så kvik, koncentreret og konverserende, men jeg bryder mig ikke om at det bliver dyrket alt for meget, fordi jeg er bange for at han kommer til at distancere sig endnu mere fra sine jævnaldrende.
Hvad tænker du?
Med venlig hilsen
Josefs mor