Gammelklog dreng og legekammerater

19. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Gammelklog dreng og legekammerater

Hej Helen

Jeg ved ikke om man kan kalde det et problem, men jeg har i hvert tilfælde noget jeg går og tænker meget over for tiden.

Det drejer sig om vores ældste dreng, Josef som er en meget skarp lille fyr. Han leger primært med de ældste børn i børnehaven og fungerer utroligt godt sammen med sin fætter på 6½. Og så elsker han at tale med voksne. Han finder altid en eller anden forælder når vi er på legeplads som han besnakker.

Der er lige kommet en ny pædagog i børnehaven som er meget betaget af Josef og som fører lange samtaler med ham om tyngdekraften, verdensrummet osv. Og han er helt vild med det. Han lærer ting utroligt hurtigt, har kunnet alfabetet siden han fyldte 2, kan betjene en computer helt på egen hånd (mus, piltaster ...

Annonce

... etc.) og fører gerne timelange samtaler om et eller andet abstrakt emne. Fysiske ting som fx. boldspil interesserer ham ikke det mindste.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere det. Skal vi fx. kun invitere store børn hjem og lege. Han gider ikke dem på sin egen alder og begynder tit at blive grov over for dem eller også ignorerer han dem totalt. Men om nogle år når han skal i skole, så er der jo kun børn på hans egen alder!

Alle voksne synes at han er så utroligt charmerende fordi han er så kvik, koncentreret og konverserende, men jeg bryder mig ikke om at det bliver dyrket alt for meget, fordi jeg er bange for at han kommer til at distancere sig endnu mere fra sine jævnaldrende.

Hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Josefs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.