Brev:
En masse energi
30. september 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
En masse energi
Kære Helen,
Vi er de heldige forældre til en utrolig kærlig og dejlig dreng på 2½ år.
Han har fra han var helt lille været utrolig nysgerrig og opsøgende.
Var hurtig til at kravle, til at gå, få sprog - og skal ofte kun se tingene en enkelt gang, før han selv har lyst til at prøve.
Herudover er han meget social, og elsker at lege med andre børn. Han har desuden to kammerater i vuggestuen, som han er bedste venner med.
Alle disse ting gør mig selvfølgelig rigtig glad som mor.
Men jeg har en enkelt ting, som giver mig lidt ondt i maven - og det er hans energi niveau.
Når man ser ham sammen med andre børn på legepladsen hjemme hos os selv, så er han altid mere aktiv end de andre.
Hans energiniveau er altid højt, og han drøner rundt i fuld fart det meste af tiden.
Vi kan se, at han elsker at bruge hans lille krop, så det prøver vi selvfølgelig at støtte ham i, og giver ham rig mulighed for at bevæge kroppen. Enten ved at gå på legeplads, danse lidt derhjemme, ved leg eller når vi går til gymnastik.
Men det er ikke kun nogle gange energiniveauet er højt, det er det stort set altid.
Andre forældre er kommet med bekymrende miner, og spurgt os, om det nu også kan være rigtigt at vores barn altid er så aktivt?
Og en enkelt har ligeud spurgt om han har damp?
Det gør ondt i maven som forældre, for min dejlige søn er skøn og dejlig - og ja, han har godt nok krudt i bagdelen.. men jeg ser det ikke som noget der skal være et problem.
Min mand har derimod taget "kritikken" lidt til sig, og sagt til mig, at han er bekymret.
Hvis vi sætter os med ham, så kan han godt sidde og lege med lego, biler eller puslespil længere tid af gangen.
Han elsker også at komme op og sidde og putte på skødet, imens vi læser en bog eller ser børnetime.
Men andre gange, der kan vi ikke få ham til at sidde stille, og han piler rundt i fuld fart.
Vi har netop været til mor/far gymnastik med ham i dag, og det var så slående - den store forskel der var på ham og de andre børn (ca. 12-15 børn på holdet).
Alle de andre forældre sad med deres børn i rundkreds, imens vi pilede rundt efter vores egen søn - der havde travlt med at prøve at kravle i ripperne, hoppe på trampolinen eller sparke til bolden. Gik fuldstændig i spagat når han skulle sidde stille.
Når vi skulle lege med redskaberne var han hurtigere rundt end alle de andre børn, og både min mand og jeg lagde mærke til, at han havde et energi niveau der lå dobbelt så højt som de andres.
Vi prøver at være bestemte, samtidig med at vi på en pæn måde fortæller ham, at det skal også kan være spændende at sidde stille og lytte.
Men det virker aldrig.
Nogle gange virker det næsten som om, at han har mere energi end han kan komme af med.
Han er også nogle gange begyndt at græde voldsomt, og råbe højt - når vi for eksempel fortæller ham, at han skal sidde stille og spise maden, eller vente pænt på det bliver hans tur til at prøve gyngen.
Jeg syntes det er blevet voldsommere den sidste uge, og jeg kan ikke rigtig få ham til at holde op.
Jeg har prøvet med at trøste ham, men så viger han væk fra mig og græder mere voldsomt. Må ikke røre ham.
Jeg har prøvet at være bestemt, og sagt stop.
Og jeg har prøvet at ignorere ham imens, for ikke at "belønne" dårlig opførsel med opmærksomhed, og i stedet vist ham en masse omsorg og opmærksomhed, når han ikke har gjort det.
Men intet virker - og han bliver næsten blårød i hovedet efterhånden, og kan næsten ikke holde op med at græde.
Han er nu 2½ år - og jeg har hørt fra andre bekymrede forældre længe, og nu er sågar min mand blevet bekymret for, om han mon har nogle problemer mht. hans energiniveau.
Jeg har altid haft en mavefornemmelse af, at han bare er en nysgerrig dreng med en god portion energi - og det har aldrig bekymret mig noget før.
Men nu har jeg gennem længere tid hørt på andre forældre, og det der har ramt mig hårdt, er at min mand nu stiller spørgsmålstegn ved, om det er normalt.
Jeg afviste ham i første omgang helt, men som han sagde.. prøv lige at tænk over det, hvad nu hvis der er noget om snakken - og vi rent faktisk kan gøre noget for at hjælpe ham?
Jeg sidder nu tilbage med en masse forvirrende tanker.
Er det mig der ikke vil indse et problem?
Er det de andre forældre der gør 1 fjer til 5 høns?
Er det fordi vi ikke har været gode nok til at opdrage ham, og vist ham, at tingene kan gøres på en anden måde - eller?
Det skal til slut siges, at jeg har født ham 1 md. for tideligt, og at han gennem 1 år blev ammet af en mor med diabetes, dvs. han nogle gange kan have fået højre sukkerniveau i mælken end andre børn.
Kan problemet skyldes noget af dette?
Jeg er meget i vildrede.
Mit hjerte siger mig, at han er fuldstændig som han skal være.
Min hjerne siger dog også, at jeg ikke må vende ryggen til det, hvis der vitterligt er et problem.
Det eneste jeg ønsker er at støtte mit barn, og være der for ham.
Hvad mener du umiddelbart om vores sag?