Behov for trygheden

4. september 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Behov for trygheden

Kære Helen.

Det drejer sig om min datter Lærke på 3½ år. Hun er utrolig tryghedssøgende/krævende og det har hun været fra helt lille af.

Jeg tror bedst jeg kan beskrive det ved at give dig et par eksempler:

Alder 6 mdr: Vi starter til rytmik. Hun klamrer sig til mig og vil ikke sidde selv på gulvet. Jeg presser hende ikke til noget, og hun sidder derfor hos mig. Først efter 2½ mdr er hun tryg nok ved at sidde på gulvet og synge sammen med mig.

Alder 1-2 år: Lærke starter i dagpleje som 15 mdr. Dagplejen mødes med 4 andre dagplejemødre hver 14 dag. Det er de samme de mødes med, både voksne og børn og det er samme sted hver gang.
Men Lærke bliver helt ulykkelig hvis hendes egen dagplejemor eks går ud for at tage et barn op af barnevognen el.lign. Hvis Lærke ikke kan se sin egen dagplejemor bliver hun RIGTIG ked af det.

Alder 3 år: Lærke starter i børnehave som 2 år og 9 mdr. Opstarten er selvfølgelig hård, men hun klarer det flot, og i løbet af 2 uger er hun tryg og glad ved at være der. Selv ½ år efter hun er startet er hun utryg ved at lege nye lege i børnehaven. Hvis hun ikke kender legen vil hun ikke være med. Hun står og kigger mens de andre leger. Ugen efter deltager hun forsigtigt.

Alder 3½ år: Hun skulle starte til gymnastik for 2 uger siden. Jeg sad inde i salen sammen med hende. hun var fint med i 10 minutter. Da de skulle løbe rundt i salen så jeg hun løb og græd voldsomt. Så hev jeg fat i hende, og hun brød fuldstændigt sammen. Det var bare alt for meget for hende, når hun ikke kendte legene, de voksne eller de andre børn. Så vi gik tilbage på mor/barn-holdet.

Jeg synes ...

Annonce

... selvfølgelig det er helt OK at hun har brug for at være tryg og sikker på de ting hun gør. Det respekterer jeg 100%. Men jeg tænker det kan blive svært for hende fremover, da jeg synes det er lidt mere end normalt.

Jeg vil meget gerne støtte hende så godt jeg kan, men jeg er i tvivl om hvordan det er bedst at gøre.

Jeg har mest lyst til bare at være der for hende hver gang hun skal noget nyt, hvor hun bliver usikker. Og det er jeg selvfølgelig også endnu.
Men hvordan træner jeg hende i at være en smule mere modig? Kan jeg overhovedet det?

Er det bedst bare at acceptere at hun er bare en pige der har brug for sin mor? Kan jeg forvente vi kan hjælpe hende så det bliver bedre? Og hvordan?

Hun går glip af rigtig mange ting, fordi hun er nervøs og ikke tør. Ting, som jeg ved hun vil blive glad for at prøve.

Eks: hendes morfar fik en ny hofte, og gik derfor med en rollator en måned. En dag vi var dernede gik vi alle en tur. morfar tilbød hun kunne sidde på rollatoren mens han skubbede den. Ikke om hun ville. Da vi havde gået ½ time, fik vi lokket hende til det, og så var hun ikke til at få ned igen.

Jeg kan ikke komme i tanke om nogen ting, der skulle have gjort, at hun er så nervøs for nye ting og nye situationer. For mig at se har hun været sådan fra dag 1.

Til hverdag er hun en glad og dygtig pige. Hun har altid været foran gennemsnittet med alt. Kravlede, gik og talte tidligt.
Jeg synes ikke vi presser hende og forventer noget af hende, som hun kunne føle hun skal leve op til.

Jeg håber meget du kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg hjælper Lærke bedst.

Med venlig hilsen
Benedikte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor