Brev:
Knap 2-årig uden sprog
4. august 2010
Alder:
23 mdr.
Knap 2-årig uden sprog
Hej Helen,
Jeg har en dejlig dreng på næsten 23 mdr., som er glad og veltilfreds, men jeg er ret bekymret for hans sproglige udvikling og hans udvikling generelt.
Lad os starte med det første.
Hans ordforråd er utrolig begrænset. Næsten ikke-eksisterende. Han har sagt "a'det`?", siden han var et år, men det har ikke udviklet sig meget siden da. Han siger "babu", når han ser en ambulance, "Hej" i ny og næ (dog ikke på opfordring), "Mæ" (mælk), "lege" og "Nej".
Herudover er der ikke mange ord, man kan dechifrere. Kun lyde som "dadadadadada" eller "mmmmmmmm".
Han elsker at kigge i dyrebøger, men forsøger kun i lille grad at efterligne deres lyde. Først for nylig er han begyndt nogle gange at sige noget, der minder om rap og muh f.eks. Derimod peger han ivrigt og siger "a'det".
Jeg synes også, at det har knebet med forståelsen, selvom det er ved at blive bedre. Han forstår, hvis man siger, han skal komme med, skal i seng, skal have børstet tænder, skal spise. (han stikker af, når man siger han skal i seng, og sætter sig op på stolen, når man siger, vi skal spise). På en væg med billeder kan han også for det meste udpege hele vores familie, når vi siger deres navne. Men det er stadig vores opfattelse, at han forstår mindre og reagerer væsentligt mindre på opfordringer end jævnaldrende.
Den sene udvikling ville være til at sluge, hvis han så bare var på forkant på andre områder. Men det synes ikke at være sagen.
Han er en lille fyr (har altid ligget et par hak under middel på vækstkurverne) og vejer kun omkring 11 kg. Han var lang tid om at gå (tog sine første skridt som 15 måneder), er stadig ikke 100% sikker og vil ofte hurtigt bæres. Motorisk er han på de fleste områder lidt bagude i forhold til sine jævnaldrende.
Og nu vi er i gang med at øse ud af bekymringerne, så tager vi lige den mentale udvikling med også:
Socialt gider han ikke rigtig andre børn. De interesserer ham ikke så meget. Til gengæld er voksne meget populære, og han elsker at vise sit værelse og legetøj frem, når vi får gæster. Men pædagogerne i vuggestuen siger, at han leger selv og ikke helt forstår rutinerne (han går midt i sanglege, leger mens andre gør klar til at gå ud).
Sidste ting er, at han har lidt en besættelse med biler. Han vil stort set kun lege med biler - både herhjemme og i vuggestuen. Han stiller dem op på rækker på alle tænkelige flader og kan blive sur, hvis de falder ned eller ikke vil stå, som han ønsker. De skal ikke stå i samme rækkefølge eller på samme måde altid, men de bliver i hvert fald stillet sirligt op.
Det skal nævnes, at han fik lagt dræn som halvanden-årig. Og det skal nævnes, at vi har forhørt os både med egen læge, sundhedsplejerske og vuggestuepersonale, der alle siger, at det nok skal komme. Men vi er nervøse, og har altid været nervøse, for, at der noget galt på en eller anden vis. Takket være Google har man pludselig lært om autisme, så nu kan man jo ikke lade være med at frygte det værste.
Afslutningsvis skal lige siges igen, at han er glad, har let til grin, elsker at møfle med sine forældre og blive kildet. Han charmer altid vores gæster, danser til musik, kigger bøger og tegnefilm med glæde.
Nåh, det blev en lang smøre. Bekymringer har det med at hobe sig op. Hvad tænker du, når du hører dette?
Med venlig hilsen
En bekymret far