Selvstændighedsfase og morsyg

3. august 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Selvstændighedsfase og morsyg

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg oplever nogle ”mor-frustrationer” omkring vores datter på 1½ år. Det jeg er i tvivl om, er grænsen mellem at følge hendes behov for mor-kontakt, og så opdragelse og konsekvens.

Vores datter hænger meget på mig, og når hun bliver frustreret vil hun kun hænge og jeg kan slet ikke komme til at sætte hende fra mig. Når jeg f.eks. står og laver mad kommer hun hen og nærmest kravler op ad mine ben. Når vi spiser til aften vil hun ofte over og sidde hos en af os midt i måltidet, og som regel gør vi det, så vi er sikre på at hun får noget at spise. Fik hun et nej ville måltidet være slut og gå over i et råbe-/grædeanfald.

Jeg har lidt på fornemmelsen at jeg ikke er konsekvent nok, men jeg vil heller ikke støde hende fra mig, da jeg samtidig fornemmer at hun lige nu har stort behov for mor/far-kontakt. Hun er ikke helt så kontaktsøgende over for sin far, og generelt er han nok lidt bedre til at være konsekvent over for hende.

Eksempel: I går skulle jeg putte hende. Vi har siddet inde hos hende mens hun falder i søvn den sidste uges tid pga. ferieomvæltninger etc. Normalt falder hun selv i søvn, men i perioder med omvæltninger vil hun gerne have lidt mere tryghed, og så sidder en af os hos hende til hun sover (typisk 5-10 min.). Hun væltede rundt, brokkede sig, rejste sig flere gange, ville op og krammes, begyndte at pludre og smide med sin bamseklud.

Efter 20-25 min. fik jeg nok og sagde ”nu skal du sove, godnat min skat”, kyssede og puttede hende og gik ud af værelset. Hun græd straks, vi ventede 1 minut, hvorefter hendes far gik ind til hende og sagde ”nu skal du sove, godnat” – og så lagde hun sig og sov uden videre. Jeg tolker det som, at hun ”leger” med mig, tester hvor langt hun kan gå over for mig, mens hendes far nok er bedre til at være ...

Annonce

... konsekvent over for hende.

Jeg er dårlig til at håndtere det når hun græder og ”skælder ud”, jeg bliver selv ked af det og ender ofte med at tage hende op, hvilket resulterer i, at jeg nærmest konstant render rundt med hende på armen. Jeg har meget svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal være der for hende i selvstændighedsfasen, for jeg vil også nødig pylre alt for meget. Lige nu har jeg en fornemmelse af at det er selvforstærkende, hun hægter sig mere og mere på mig, fordi hun kan se at det virker, når hun klynker og kommer til mig og vil op.

Det skal siges at vi lige har haft 3 ugers ferie hvor vi først var på Mallorca, så blev hun passet af mormor og morfar et par dage, og derefter sommerhus 1 uge og nu vuggestue – så det har også været en tid med omvæltninger for hende.

Jeg skrev tidligere til dig omkring hendes meget tidlige opvågnen – dette er blevet bedre helt af sig selv fra den ene dag til den næste, men nu er hun i stedet begyndt at vågne om natten og græde og være meget ked af det. Jeg kan forstå at mareridt er almindelige i 1½ års alderen, og alt i alt virker det til at være en periode hvor der sker meget i det lille individs hoved. Netop derfor er jeg også i tvivl om hvor meget ”mor” jeg skal være – jeg vil jo være der når hun har behov for det, men kan det passe at hun skal have lov at bestemme at hun hele tiden vil hænge på mig? Er det okay at lægge hende fra mig på gulvet, selvom hun går i flitsbue og protesterer højlydt?

Hun har også meget svært ved at lege selv, der skal hele tiden være en af os hos hende når hun leger, og hun skal aktiveres til at lege, og i øvrigt er hun ret ligeglad med alt sit legetøj. Det er lidt frustrerende at være hjemme med hende lige for tiden, for det er som om hun intet gider, når vi er i vores lejlighed.

Håber du kan hjælpe.
Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.