Brev:
Kan det være ADHD?
14. juni 2010
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kan det være ADHD?
Kære Helen.
Det er med bævrende hjerte jeg skriver til dig, for jeg er allerede nu nervøs for dit svar.
Det drejer sig om min ualmindelige dejlige dreng på 4 år og 5 mdr.
Han er en "rigtig" dreng med krudt bagi og der skal helst ske noget hele tiden. Han er meget følsom. Vil gerne have knus og kram mange gange om dagen. Og ofte siger han; Du har da ikke fået en krammer idag" og så får man et varmt kram af ham. Det er så skønt. Jeg bekræfter ham tit min kærlighed, idet jeg ofte siger jeg elsker ham.
Jeg vil prøve at beskrive hans hverdag så fyldstgørende som muligt, så du har et overblik ;o)
Han vågner tidligt, ca kl 6. Han er stille og rolig om morgenen og vil gerne lige have tid til at vågne. Han lister forsigtigt rundt i huset indtil han ved om vi andre er vågne eller ej.
Som regel vil han gerne se lidt tv mens han får morgenmad.
Jeg arbejder i aftenvagt, så vi har dejlig god tid om morgenen.
Hvis jeg foreslår at vi læser en bog eller andet hvor vi bare sidder tæt sammen, ja så gider han ikke. Han er for stor til at putte mere end 5 sekunder af gangen.
Når lillebror vågner, ja, så kommer der en anden fart over feltet. Han vil have det samme som lillebror mht legetøj, så skal lillebror ikke stå der, og ja, der er ikke grænser for hvad lillebror nu ikke må.
Det er tydeligt han føler han skal konkurrere, og ind imellem sker det, at lillebror bliver skubbet væk eller råbt af af vores ældste søn.
Ved 8 tiden begynder vi at gøre klar til at komme afsted. Han er for nylig begyndt at sige han ikke vil i børnehave. Når vi kommer derop, får jeg mange knus og kys og kram, og han har lidt svært ved at sige farvel, men bliver som regel ikke ked af det. Han vinker med en pædagog og griner i vinduet.
Pædagogerne i børnehaven siger, at han lidt søger de vilde drenge på stuen (særligt 2 der er ældre end ham, ca 1,5 år og har en del adfærdsmæssige problemer.)
De siger også at der er krudt i ham, men at han er en meget social og vellidt dreng. At han har det som alle børn bør have det og at han er god til at give knus og kram. De siger også han er hjælpsom.
Han kan lege med de fleste, men kan også sidde stille og bare kigge i en bog. Han er god til at sige til og fra overfor de andre børn.
Når jeg henter ham, siger han altid jeg kommer for tidligt. Han har stort set aldrig haft en dårlig dag i børnehaven, og han er rigtig glad for sin stue og pædagogerne samt børnene selvfølgelig.
Han siger dog tit, at han ikke vil lege med de vilde drenge, men det hænder jo alligevel indimellem. ;o)
Han bliver altid hentet mellem 14 og 15 hver dag. Når vi kommer hjem, vil han oftest gerne være selv på værelset og lege i ro og fred.
Han er god til at lege selv, men indimellem er det også som om, noget tager ved ham og så flyver han som en tornado rundt i hele huset. Laver ballade, er fræk i munden og i drillehumør.
Som oftest kan man stoppe ham ved at aflede ham og tilbyde noget vi kan lege sammen eller han kan give sig til.
De gange hvor vi ikke kan stoppe det, bliver han ved og ved med at sprutte spyt med munden, slå og råbe. Det er så træls! og nogle gange mister jeg min pædagogik og handler ikke altid som jeg gerne ville. Jeg kommer måske til at råbe højt af ham eller sige ting til ham, jeg bare ikke vil, men alligevel kommer til.
Vi plejer at gå hver til sit nogle minutter og når jeg kommer ind til ham igen, snakker vi om at blive gode venner igen.
Åh det er bare så hårdt når vi har de dage. Det er ikke spor sjovt.
Jeg elsker min dreng over alt på jorden, men jeg mangler nogle redskaber til at tackle ham, når vi kommer i ovenstående problemer.
Jeg ser et mønster i, når han har leget med de 2 drenge på stuen, der skiller sig lidt ud, ja så er han vild når han kommer hjem og skal prøve alle de grimme gloser af.
Og i bund og grund er han bare sådan en skøn knægt.
Han er ofte hos farmor og farfar, ikke fordi han skal passes der, men fordi begge parter bare nyder at være sammen. De har aldrig problemer med ham. De siger han er jordens nemmeste, kærligste og gladeste dreng.
Vores familieliv er meget stabilt.
Jeg har været sammen med min mand i 9 år og sammen har vi V på 4,6 og L på snart 2. Vores dagligdag er ret ens, ikke de store udsving der.
Min mand tager tit i svømmehal bare med ham. Og jeg henter ham ofte tidligt i børnehaven eller også får han en fridag og så hygger vi bare.
Min mand er soldat, så han er dog i perioder meeget væk. Det er dog lang tid siden sidst.
Mht hans kost, spiser han sundt og varieret. Han får sjældent slik, og sodavand, ja det har han kun fået een gang. Han var så speedet i 5 timer efter, at den succes gentager vi ikke lige foreløbig. Jeg har set hans kost igennem, og han får ikke noget han ikke skal have.
Hele denne smøre for at høre dig, om du synes der kan være noget ADHD over ham? Jeg er bange for dit svar, men vover at spørge alligevel....;o)
Og til sidst, tusinde tak for en dejlig brevkasse. Den har jeg megen glæde af.
Venlig hilsen
Kristine.