Brev:
Mærkelig adfærd, når hun ligger ned
13. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Mærkelig adfærd, når hun ligger ned
Kære Helen,
Nu har jeg brug for din hjælp igen, og denne gang handler det hverken om søvn eller mad. :)
Vores datter på nu 13 måneder er begyndt på noget mærkeligt... Eller rettere, hun har gjort det et stykke tid, men nu er det taget til.
I første omgang gjorde hun det, når hun lå på puslebordet, hvor hun lissom pressede med hænderne foran på bleen, og hun brugte rigtig mange kræfter på det.
Nu gør hun det næsten konstant, når hun ligger ned, også når hun bliver lagt i seng om aftenen. Så ligger hun og presser i op til en halv time med benene kørende rundt, før hun falder i søvn.
Vores læge har set hende gøre det, og han mener det er en art selvstimulation, og det har han formentlig ret i, selvom når man ser på hende, mens hun gør det, ser det ikke specielt behageligt ud.
Hun bruger så mange kræfter, at hun bliver helt varm og svedig af det, og jeg må indrømme, jeg ikke bryder mig om det. Synes det er en meget tidlig alder at begynde på den slags, selvom hun selvfølgelig ikke ved, hvad hun gør. Det virker som om det også forhindrer hende i at falde til ro om aftenen, og engang imellem når hun vågner i løbet af aftenen, kan vi høre, at hun gør det igen, især hvis hun har fået møffet dynen af. Jeg synes bare heller ikke, det er så smart, at hun bliver så varm og svedig lige før hun skal sove.
Man kan godt aflede hende og få hende til at stoppe, men et øjeblik senere fortsætter hun, og hvis man fx. fjerner hendes hænder, mens hun ligger på puslebordet, så bliver hun indimellem sur.
Hvordan i alverden skal vi forholde os? Er det normalt?! Skal vi bare acceptere det? Stopper det som regel af sig selv? Eller kan/skal vi gøre noget for at stoppe det? Føler mig virkelig på bar bund...
Med venlig hilsen