Brev:
Lege selv - 21 mdr.
9. maj 2010
Alder:
21 mdr.
Lege selv - 21 mdr.
Hej Helen
Så er vi på banen igen omkring det at lege. Vores datter på 21 måneder er begyndt at tage os i hånden og sige "med" for at vi skal gå med hende ind og lege. Det er jo i princippet rigtig fint og hyggeligt. Der er dog 2 situationer, hvor det giver lidt vanskeligheder.
Den ene er, når vi så går med ind og leger lidt, og vi efter lidt tid skal i gang med andre praktiske ting. Vi går, når vi synes, at hun virker optaget af legen - tit leger hun faktisk sin egen leg ved siden af os. Når vi er gået kan hun godt lege fint 5 min, og så opdager hun pludselig, vi er gået. Hvorefter hun kommer ud og hiver os i hånden igen. Vi har også prøvet at sige vi f.eks. går ud og laver aftensmad, men så begynder hun at brokke sig meget tydeligt :-)
Hvis hun selv finder på en leg, så kan hun tit lege 15 min uden problemer, men vi synes ikke det sker så tit.
Hvornår hjælper vi hende med at komme til at lege selv lidt mere end bare 5 minutter?
Det andet spørgsmål handler om, når vi er i byen eller har gæster. Jeg synes ikke hun er specielt genert og kaster sig tit ud i nye udfordringer på legepladsen m.m. eller med andre børn. Ofte oplever jeg dog, at hun kommer hen og tager mig i hånden, og så skal jeg sætte mig på gulvet og lege. Det er faktisk ikke, fordi hun vil lege med mig, men føler det nok betryggende, at jeg sidder ved siden af, når hun leger med andre.
Jeg prøver tit at sige, at hun f.eks. lige kan tage sin kusine eller moster i hånden som gerne vil lege og så går det nogle gange. Det er som regel kun indenfor. Udenfor, på legeplads eller legeland m.m. kigger hun bare lige over skulderen at der er en med hende som hun kender.
Hvornår møder jeg bedst hendes behov samtidig med at jeg også kan nyde at være i byen eller have gæster :-)
Med venlig hilsen
Lillepigens mor