Sprog og TV

25. marts 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sprog og TV

Kære Helen

Tak for dit indspark til vores sidste brev for noget tid siden ang. spisning i højstolen osv. - Vi havde en "kamp" i 2 dage og nu forstår hun fint at skal man have mad - så foregår det siddende, enten i højstolen eller på køkkenbordet hvis vi samtidig laver mad.

Vi har dog beholdt "godnat maden" i sofaen - stadig siddende hvor hun fint selv tager æblestykker, riskiks eller hvad hun nu får. Så snart hun rejser sig - fjerner vi tallerken og hun får først igen når hun har sat sig tilbage i sofaen :-)

Vi har stadig vores "flitsbue" kampe når vi skal hjem fra vuggestuen, sidde i autostol eller have sko eller jakke på :-)

Nå, det var et sidespring. Jeg har et par spørgsmål.

Vores hyggestund om aftenen inden sengetid bliver underholdt af 15 min, dvd med teletubbies - hun elsker det, sidder og peger, vinker osv - rigtigt sødt. Der er også her vi alle 3 sidder sammen og hun får sin godnat mad :-)

Jeg har prøvet med Postmand Per, men den fanger hende ikke rigtigt. Vi er lidt tilbageholdende med at hun skla se for meget fjernsyn, men det ...

Annonce

... er vel ok når vi gør det som et "samlings punkt" inden dagen slutter ?

Jeg har prøvet at tage hende med op i sengen og læse en bog for hende, men det virker hun ikke til og have koncentration til - ihvertfald ikke lige nu... selvom jeg synes det kunen være SÅ hyggeligt.

Hun elsker dog og sidde med bøger - dvs jeg skal helst holde dem for hende mens hun sidder på skødet - vi har en del pegebøger med ting, de er et hit. De andre bøger med historier, der når hun som regel og bladre væk til næste side inden jeg får læst siden op - hun er mere interrisseret i og pege og kigge på billeder - hvornår er hun "klar" til og få læst historier?

Den sidste ting er ang. sprog, hvornår begynder børn cirka og udtale ord rigtigt og sige noget sammenhængende ? - Når hun siger mor, er det ma ma ma :-)

Jeg prøvede forleden og se hvor meget hun egentlig forstår, hold op jeg blev overrasket, det er stort set alt, men vi har også altid talt meget til hende om hvad vi gør, hvad ting hedder osv.

Rigtig god weekend - og glæder mig som altid til og høre fra dig.

L´s Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder