Brev:
Sprog og TV
25. marts 2010
Alder:
19 mdr.
Sprog og TV
Kære Helen
Tak for dit indspark til vores sidste brev for noget tid siden ang. spisning i højstolen osv. - Vi havde en "kamp" i 2 dage og nu forstår hun fint at skal man have mad - så foregår det siddende, enten i højstolen eller på køkkenbordet hvis vi samtidig laver mad.
Vi har dog beholdt "godnat maden" i sofaen - stadig siddende hvor hun fint selv tager æblestykker, riskiks eller hvad hun nu får. Så snart hun rejser sig - fjerner vi tallerken og hun får først igen når hun har sat sig tilbage i sofaen :-)
Vi har stadig vores "flitsbue" kampe når vi skal hjem fra vuggestuen, sidde i autostol eller have sko eller jakke på :-)
Nå, det var et sidespring. Jeg har et par spørgsmål.
Vores hyggestund om aftenen inden sengetid bliver underholdt af 15 min, dvd med teletubbies - hun elsker det, sidder og peger, vinker osv - rigtigt sødt. Der er også her vi alle 3 sidder sammen og hun får sin godnat mad :-)
Jeg har prøvet med Postmand Per, men den fanger hende ikke rigtigt. Vi er lidt tilbageholdende med at hun skla se for meget fjernsyn, men det er vel ok når vi gør det som et "samlings punkt" inden dagen slutter ?
Jeg har prøvet at tage hende med op i sengen og læse en bog for hende, men det virker hun ikke til og have koncentration til - ihvertfald ikke lige nu... selvom jeg synes det kunen være SÅ hyggeligt.
Hun elsker dog og sidde med bøger - dvs jeg skal helst holde dem for hende mens hun sidder på skødet - vi har en del pegebøger med ting, de er et hit. De andre bøger med historier, der når hun som regel og bladre væk til næste side inden jeg får læst siden op - hun er mere interrisseret i og pege og kigge på billeder - hvornår er hun "klar" til og få læst historier?
Den sidste ting er ang. sprog, hvornår begynder børn cirka og udtale ord rigtigt og sige noget sammenhængende ? - Når hun siger mor, er det ma ma ma :-)
Jeg prøvede forleden og se hvor meget hun egentlig forstår, hold op jeg blev overrasket, det er stort set alt, men vi har også altid talt meget til hende om hvad vi gør, hvad ting hedder osv.
Rigtig god weekend - og glæder mig som altid til og høre fra dig.
L´s Mor