Ændring i adfærd

18. marts 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Ændring i adfærd

Kære Helen,

Vores søn er nu 15 mdr. og der er kommet flere udfordringer til som vi gerne vil have din mening omkring.

De sidste par måneder er han begyndt at blive endnu mere pylret end han plejer (jeg har før skrevet til dig om hans humør). Han har skiftevis være mor- og nu farsyg og har let til gråd både nat og dag.
Kort skitseret er det følgende forandringer som vi oplever:

Han vil ikke ned og sidde i højstolen når han skal spise – det skal helst foregår på skødet af far eller mor. Han skriger som besat når vi prøver at lokke ham ned i stolen så nu har vi ”opgivet” for en tid.

Han er heller ikke meget for at spise hverken hans grød om morgenen – han bliver tilbudt havre-, hirse, boghvedegrød med lidt frugttopping bla. men nej. Lidt frugt og brødhapsere kan vi godt få i ham. Samme gør sig gældende om aftenen hvor han ikke spiser alverden men dog lidt hvis han får tilbudt det i små bidder af gangen. Det er noget vi også kan se du anbefaler. Men stadig synes vi ikke han over en dag får nok – dvs., i weekenderne.
De siger at han spiser fint i vuggestuen så det undrer os jo lidt han ikke vil herhjemme.

Ud over hans ændrede spisemønster så har vi også store vanskeligheder med at få ham til at sove i egen seng. Vi har kun et værelse og hans tremmeseng står derfor ved siden af vores seng. For det meste kan vi godt få ham puttet i den men et par timer senere vågner han og vil op. Vi prøver at få ham til at sove videre i sin egen seng men det lykkes sjældent.

Han er altid blevet meget ulykkelig hvis vi har forladt rummet før han er faldet i søvn så vi har aldrig praktiseret det men er ved ham til han falder hen. Det tager ca. 20-30 min. men selve putteritualet er som følger.

Han bliver vasket lidt (et par gange om ugen får han et bad), børstet tænder (det er heller ikke et hit for tiden) og får nattøj på.
Så leger han lidt i vores stue. Sidder og læser et par bøger med mor og far og putter lidt. Omkring kl. 19.30 får han en tår vand (for tiden også lidt grød som han nogen gange gerne vil have- han virker sulten på det tidspunkt!) og en sut og så siger vi godnat til forskellige ting. Det hygger han sig med og vinker til tingene/billederne/bamserne. Bagefter siger han godnat til den der ikke skal putte og når han kommer over til den der har ”tjansen” vinker han og hjælper til med at lukke døren til soveværelset.
Så alt i alt virker han til at forstå at nu skal han sove og ikke mindst ser han ud til at have det godt med det.

Han putter lidt på arm inde i værelset og bliver lagt ned inden han er helt væk så tror godt han opfatter at han bliver lagt i egen seng. Det er først senere han vågner og er ked og kun falder til ro hvis han får lov at ligge mellem mor og far.

Er det på grund af hans generelle tilstand i øjeblikket at ...

Annonce

... hans har brug for os om natten eller er det blevet en dårlig vane? Vi sover jo ikke alverden godt med en lille mand der ligger på tværs og nogen gange ovenpå os:)

Nogle aftener er han meget ulykkelig og der tager det noget længere tid at få ham til at sove men det er heldigvis kun et par gange om ugen.

Vi kan godt læse os frem til igennem dine svar herinde at børn i denne alder kan blive mere selektive/kræsne og pylrede samtidig med at de jo gennemgår en rivende udvikling og begyndende løsrivelse fra mor og far, men vi synes der er for mange ting for tiden og det bekymrer os.

Det er jo både mad og søvn der er rod med. Også sådan noget som et bad gider han heller ikke, tandbørstning som nævnt, tøj af og på etc.

Det skal nævnes at far for en 14 dage siden har været væk i 3 dage og at mor for en uges siden blev opereret og derfor ikke kan bære/tumle så meget med ham for tiden. Og det er far der klarer vuggestue og indkøb i disse dage. Men det er startet før det blot forståeligt nok eskaleret efter vores fravær hver især.

Så grundlæggende har vi jo nok en ide om hvorfor, men hvad kan vi gøre for at hjælpe og støtte vores dreng bedst muligt. Vi ville jo være ked af hvis han ikke føler sig forstået og respekteret eller det bliver værre fordi vi griber det forkert an.

Har du nogle gode forslag til hans måltider både morgen/frokost/aftensmad. Vi har svært ved at finde på. Måske kan du anbefale en god kogebog? For tror han trænger til en radikal ændring af hans mad. Noget nyt og noget velkendt bare på en anden måde hvis du forstår.
Vil du mene han har brug for en daglig multivitaminpille – og i så fald hvilken?

Motorisk er han i fuld gang med at trave rundt langs møbler og med et godt greb i mors eller fars hånd men han går ikke selv endnu. Han kravler fint og vi prøver så vidt muligt at tumle med ham og få ham rørt både i hverdage og weekender men det kan vel altid blive bedre:)

Han har altid været langt fremme finmotorisk og spiser fint selv med ske/gaffel og kan drikke af almindelig kop.

Han har selvfølgelig været lidt syg on/off siden vuggestuestart i oktober sidste år men 7-9-13 ikke mere end forkølelse, småfeber og hoste og vi har ikke før oplevet ændringer i appetit pga. sygdom. Han har ikke fået sin MFR vaccine endnu pga. hoste og småfeber men skal om alt går vel have den i næste uge. Så det er nok heller ikke den der driller.

Men han er ved at få tænder (har 4 stk nu) kunne de være årsag til det. Omvendt vil han måske mest have lyst til grød og tykmælk og ikke hapsere hvis gummerne er ømme?

Vi ved godt der er mange spørgsmål men vi synes det hele hænger sammen så derfor sender vi hele smøren. Håber du kan finde hoved og hale i det.

Vi glæder os til at høre fra dig som vanligt.

Mangler hilsner fra
to trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre