Morsyg, separationsangst

4. marts 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Morsyg, separationsangst

Hej Helen,

Min datter er nu snart 9 måneder gammel, trives godt, har lige fået sine to første tænder, er igang med at øve sig i at kravle... der sker rigtig meget lige nu :)

Samtidig er hun begyndt at være lidt mere morsyg end normalt - at hun kan finde på at græde hvis jeg går ud i køkkenet, badeværelset eller bare hen på sofaen. Det er ikke hele dagen, da hun kan godt underholde sig selv på legetæppet i lang tid hvor der ikke er noget. Det ses måske kun et par gange i løbet af dagen lige som om hun pludselig "kommer i tanke om" at hun har brug for mig i nærheden. Reaktionen er ikke så meget med far, men lidt af en reaktion er der, hvis han rejser sig op fra legetæppet efter de har leget sammen.

Jeg ved ikke om det er nok til at sige at det er seperationsangst, eller bare at hun er morsyg? Men er der noget vi skal gøre ved det - f.eks. give hende ekstra nærhed og kontakt i løbet af dagen, eller er det bedre at vænne hende til at det ikke er mig hele tiden?

Grunden til jeg spørger er fordi vi var nødt til at tage en dagpleje plads fra første februar, da vi ville ...

Annonce

... have pladsen hos farmor :) Men jeg starter først på arbejde i starten af Maj og derfor kommer min datter kun i dagpleje 1-2 gange om ugen når jeg skal noget. Jeg hygger mig med hende de andre dage når vi går til babygymnastik og salmesang, vores hverdag har en fast rutine og jeg prøver at nyde det sidste tid inden jeg skal begynde på arbejde og hun skal afleveres hver dag.

Min datter elsker at være hos farmor i dagpleje og hun er allerede vandt til huset, farmor selvfølgelig og de andre børn da vi har været på besøg der mange gange siden hun blev født. Men nu har dagplejeren/farmor kommenteret flere gange at hun kan mærke at min datter er "morsyg" og hun synes derfor at jeg burde aflevere hende oftere i dagpleje, så hun kan vænne sig mere til at det ikke er mig hele tiden. Hun har dog aldrig sagt at min datter græder eller noget, hun er godt tilpas mens hun bliver passet, men selvfølgelig glad for at se mig når jeg kommer.

Burde hun i denne periode komme oftere i dagpleje eller er det ok at hun er morsyg lige nu?

Jeg håber du har et godt råd :)

Med venlig hilsen,
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!