Brev:
Morsyg, separationsangst
4. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Morsyg, separationsangst
Hej Helen,
Min datter er nu snart 9 måneder gammel, trives godt, har lige fået sine to første tænder, er igang med at øve sig i at kravle... der sker rigtig meget lige nu :)
Samtidig er hun begyndt at være lidt mere morsyg end normalt - at hun kan finde på at græde hvis jeg går ud i køkkenet, badeværelset eller bare hen på sofaen. Det er ikke hele dagen, da hun kan godt underholde sig selv på legetæppet i lang tid hvor der ikke er noget. Det ses måske kun et par gange i løbet af dagen lige som om hun pludselig "kommer i tanke om" at hun har brug for mig i nærheden. Reaktionen er ikke så meget med far, men lidt af en reaktion er der, hvis han rejser sig op fra legetæppet efter de har leget sammen.
Jeg ved ikke om det er nok til at sige at det er seperationsangst, eller bare at hun er morsyg? Men er der noget vi skal gøre ved det - f.eks. give hende ekstra nærhed og kontakt i løbet af dagen, eller er det bedre at vænne hende til at det ikke er mig hele tiden?
Grunden til jeg spørger er fordi vi var nødt til at tage en dagpleje plads fra første februar, da vi ville have pladsen hos farmor :) Men jeg starter først på arbejde i starten af Maj og derfor kommer min datter kun i dagpleje 1-2 gange om ugen når jeg skal noget. Jeg hygger mig med hende de andre dage når vi går til babygymnastik og salmesang, vores hverdag har en fast rutine og jeg prøver at nyde det sidste tid inden jeg skal begynde på arbejde og hun skal afleveres hver dag.
Min datter elsker at være hos farmor i dagpleje og hun er allerede vandt til huset, farmor selvfølgelig og de andre børn da vi har været på besøg der mange gange siden hun blev født. Men nu har dagplejeren/farmor kommenteret flere gange at hun kan mærke at min datter er "morsyg" og hun synes derfor at jeg burde aflevere hende oftere i dagpleje, så hun kan vænne sig mere til at det ikke er mig hele tiden. Hun har dog aldrig sagt at min datter græder eller noget, hun er godt tilpas mens hun bliver passet, men selvfølgelig glad for at se mig når jeg kommer.
Burde hun i denne periode komme oftere i dagpleje eller er det ok at hun er morsyg lige nu?
Jeg håber du har et godt råd :)
Med venlig hilsen,
Michelle