Urolig søvn, urolig spisning mv.

17. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig søvn, urolig spisning mv.

Kære Helen

Tak for en super brevkasse! Jeg håber du kan hjælpe os.
Vi blev forældre til en pige for 8 uger siden. Hun vejede ved fødslen 4240 g. og var 53 cm lang og blev taget med cup da jeg var 40+6. Hun er nu 8 uger og vejer ca. 5800 g. og er ca. 58 cm lang.
Jeg ammer hende delvist, dvs. begynder hvert måltid med at tilbyde hende begge bryster og så supplerer vi med flaske. Lige nu får hun ca. 5-6 x 120 ml. i døgnet på flaske. Hun har afføring hver 2-3.dag og har normale tissebleer (tror jeg).

Hun er en meget aktiv pige og kunne holde sit hoved selv meget tidligt. Hun er en selskabspapegøje der vil følge med i mange ting. Hun griner højlydt og er bare rigtig dejlig. Men hun har et kæmpe temperament, der er som regel ikke nogen mellemting mellem glad og rigtig gal/ked af det. Hvis hun vil noget så SKRIGER hun. Sammenlignet med de andre babyer i min mødregruppe, som pænt ligger og sover hos deres mor mens de sagte grynter, opfører hun sig nærmest som et stort barn på 1 år.

Når jeg har givet hende flaske falder hun heller ikke i søvn som de andres børn, hun bliver tværtimod ofte mere frisk. Hun vil allerhelst bæres rundt og nægter at falde i søvn i liften selv. Hun er grådig når hun spiser og bliver igen hysterisk hvis det går for langsomt og så skal jeg bruge lang tid på at berolige hende nok til at tage flasken igen.

Da hun var 3 uger gammel begyndte skrigeturene om aftenen hvor hun skreg fra 20.00-1.00. Vi kunne dog få hende til at slappe af og stoppe med at skrige hvis vi lagde hende på puslebordet og puslede hende eller hvis vi tændte hårtørreren, da lyden får hende til at slappe af (det med hårtørren gør vi stadigt, det virker hver gang).

Vi begyndte til zoneterapi men det havde ingen virkning. Så gik vi til kiropraktor og det havde stor virkning, hun fik ...

Annonce

... 4 behandlinger og det blev meget bedre. Nu sover hun senest kl. 23 og skriger højst 2 timer, dog ikke hver eneste aften i ugen.

Hun sover hele natten og spiser en gang 120 ml plus begge bryster (som regel kl. 5) og igen 120 ml. kl. 7-8.

Nu kommer så et af vores problemer: I løbet af dagen sover hun kun 15 min af gangen. Jeg kan relativt nemt få hende til at sove, men hun vågner som sagt hurtigt igen. Kun i slyngen kan hun finde på at tage sig en ”lang” lur på 1 time. Jeg svøber hende, skærmer hende, taler sagte, undgår øjenkontakt, vugger hende – jeg har prøvet alt!!! Jo flere gange hun vågner, jo sværere bliver det at få hende til at sove og til sidst må jeg opgive.

Til sidst ligger hun med lukkede øjne, faktisk sovende, og græder og det er så synd for hende, at hun ikke bare kan sove. Hun kaster rundt med hovedet og armene flår sutten ud hele tiden og hver gang bliver hun endnu mere ulykkelig. Alt det ovenstående gør sig også gældende når hun er i barnevognen, både når den står stille og når vi kører.

Det er nemt for mig at se hvornår hun er træt da hun gnider øjne, gaber og får røde øjne og jeg forsøger altid at putte hende inden hun kammer over og bliver meget ked af det/træt.

Jeg er helt udkørt når far kommer hjem og det er hun også. Jeg føler mig som en elendig mor fordi jeg ikke kan hjælpe hende ind i søvnen. Jeg tænker ofte på at hun er så meget anderledes end de andre børn i mødregruppen og om der mon er noget galt med hende…

Kan hun være sulten? Jeg tilbyder hende mad rigtig ofte, både bryst og flaske. Ja, jeg ved nærmest ikke hvad mit spørgsmål er, men det er vel noget i stil med hvordan kan jeg bedre hjælpe hende til at blive mere rolig og sove mere i løbet af dagen? Håber du kan hjælpe mig til at forstå hvorfor hun opfører sig som hun gør.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor