Brev:
Urolig søvn, urolig spisning mv.
17. februar 2010
Alder:
2 mdr.
Urolig søvn, urolig spisning mv.
Kære Helen
Tak for en super brevkasse! Jeg håber du kan hjælpe os.
Vi blev forældre til en pige for 8 uger siden. Hun vejede ved fødslen 4240 g. og var 53 cm lang og blev taget med cup da jeg var 40+6. Hun er nu 8 uger og vejer ca. 5800 g. og er ca. 58 cm lang.
Jeg ammer hende delvist, dvs. begynder hvert måltid med at tilbyde hende begge bryster og så supplerer vi med flaske. Lige nu får hun ca. 5-6 x 120 ml. i døgnet på flaske. Hun har afføring hver 2-3.dag og har normale tissebleer (tror jeg).
Hun er en meget aktiv pige og kunne holde sit hoved selv meget tidligt. Hun er en selskabspapegøje der vil følge med i mange ting. Hun griner højlydt og er bare rigtig dejlig. Men hun har et kæmpe temperament, der er som regel ikke nogen mellemting mellem glad og rigtig gal/ked af det. Hvis hun vil noget så SKRIGER hun. Sammenlignet med de andre babyer i min mødregruppe, som pænt ligger og sover hos deres mor mens de sagte grynter, opfører hun sig nærmest som et stort barn på 1 år.
Når jeg har givet hende flaske falder hun heller ikke i søvn som de andres børn, hun bliver tværtimod ofte mere frisk. Hun vil allerhelst bæres rundt og nægter at falde i søvn i liften selv. Hun er grådig når hun spiser og bliver igen hysterisk hvis det går for langsomt og så skal jeg bruge lang tid på at berolige hende nok til at tage flasken igen.
Da hun var 3 uger gammel begyndte skrigeturene om aftenen hvor hun skreg fra 20.00-1.00. Vi kunne dog få hende til at slappe af og stoppe med at skrige hvis vi lagde hende på puslebordet og puslede hende eller hvis vi tændte hårtørreren, da lyden får hende til at slappe af (det med hårtørren gør vi stadigt, det virker hver gang).
Vi begyndte til zoneterapi men det havde ingen virkning. Så gik vi til kiropraktor og det havde stor virkning, hun fik 4 behandlinger og det blev meget bedre. Nu sover hun senest kl. 23 og skriger højst 2 timer, dog ikke hver eneste aften i ugen.
Hun sover hele natten og spiser en gang 120 ml plus begge bryster (som regel kl. 5) og igen 120 ml. kl. 7-8.
Nu kommer så et af vores problemer: I løbet af dagen sover hun kun 15 min af gangen. Jeg kan relativt nemt få hende til at sove, men hun vågner som sagt hurtigt igen. Kun i slyngen kan hun finde på at tage sig en ”lang” lur på 1 time. Jeg svøber hende, skærmer hende, taler sagte, undgår øjenkontakt, vugger hende – jeg har prøvet alt!!! Jo flere gange hun vågner, jo sværere bliver det at få hende til at sove og til sidst må jeg opgive.
Til sidst ligger hun med lukkede øjne, faktisk sovende, og græder og det er så synd for hende, at hun ikke bare kan sove. Hun kaster rundt med hovedet og armene flår sutten ud hele tiden og hver gang bliver hun endnu mere ulykkelig. Alt det ovenstående gør sig også gældende når hun er i barnevognen, både når den står stille og når vi kører.
Det er nemt for mig at se hvornår hun er træt da hun gnider øjne, gaber og får røde øjne og jeg forsøger altid at putte hende inden hun kammer over og bliver meget ked af det/træt.
Jeg er helt udkørt når far kommer hjem og det er hun også. Jeg føler mig som en elendig mor fordi jeg ikke kan hjælpe hende ind i søvnen. Jeg tænker ofte på at hun er så meget anderledes end de andre børn i mødregruppen og om der mon er noget galt med hende…
Kan hun være sulten? Jeg tilbyder hende mad rigtig ofte, både bryst og flaske. Ja, jeg ved nærmest ikke hvad mit spørgsmål er, men det er vel noget i stil med hvordan kan jeg bedre hjælpe hende til at blive mere rolig og sove mere i løbet af dagen? Håber du kan hjælpe mig til at forstå hvorfor hun opfører sig som hun gør.
Hilsen