Brev:
Udtalevanskeligheder - og nu også stammen
13. februar 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Udtalevanskeligheder - og nu også stammen
Kære Helen
Min dejlige, dygtige datter bliver konstant rost for at være meget intelligent. Og det er jo altid dejligt for en mor at høre.
Hun kunne sidde, da hun var 5 måneder, gå da hun var 10 - og hun danser helt fantastisk med hele sin krop. Hun er også typen som kunne samle puslespil med 15 brikker fra hun var 2½ år, ligesom hun - med perfekt blyantgreb - længe har tegnet de flotteste tegninger af mennesker (stort hoved med mange detaljer og arme og ben). Derudover er hun fantastisk til at aflæse følelser og hun er den første - siger de i hendes vuggestue - til at trøste og hjælpe, når der er en som er ked af det. Så der er mange, mange områder som hun er virkelig stærk i.
Hendes sprog er derimod noget som udfordrer hende. Hun har boet i udlandet i 10 måneder, hvor hun også går i vuggestue. Vugggestuen er international, så den ene dag taler de tysk og hver anden dag engelsk til børnene.
Det har selvfølgelig påvirket hendes udtale. Især hendes "A"udtale, er meget tysk. Men der er også lyde hun ikke kan sige. F og V bliver til S. (Far er Sar) Y bliver til U. Og Ø bliver til O.
Alligevel laver hun lange sætninger (mig bliv hjæm Annas dore hus, Mormammy), men kombineret med et sprog, som henter gloser fra især engelske ord, kan hun være ret svær at forstå. (Altså ikke for mig, men for andre ;)
Hun kan godt høre. Lægen tjekkede hende med hvisken og holde sig for munden, når han taler. Det reagerer og handler hun på. Han mener, at vi skal vente med en høreprøve til hun er lidt ældre.
For 2-3 uger siden opdagede jeg, at hun er begyndt at stamme. Det er især på første ord i en sætning. Hendes eget navn - og mit navn. Fx. No, no, no, no, no bise mad nu" (ikke spise mad nu)
De sidste par dage har hun været meget frustreret over sin stammen. Når en sætning bare ikke vil komme ud af munden, og hun sidder fast i det første ord siger Hun: "No, Mig ik Nak. Mor nak." (Jeg vil ikke snakke, du kan snakke, mor). Jeg spørger: Driller din mund igen? og hun nikker og siger: "Mig bange."
Vi forsøger at gøre alt, som vi har læst om stammen:
Ikke afbryde, ikke hjælpe med ord, anerkende at det kan være svært, men at hun bare skal blive ved osv. Men det skærer virkelig i mit hjerte, når hun bliver så frusteret og ked af det - og vælger ikke at snakke.
Er der flere gode råd, du kan give os?
Vi læser, synger, danser, siger rim og remser hver eneste dag, når hun kommer fra vuggestue. Og min mand og jeg er enige om at hendes sprog bestemt ikke står stille i sin udvikling. Der kommer hele tiden nye gloser og bøjninger til.
Vi er mest bekymret for hendes stammen...
Som sagt er hun en meget glad pige i balance. Hun er fuld af energi og har den vildeste fantasi i sine lege. Jeg er bare bange for at denne stammen vil hæmme hende og gøre hende genert - og stoppe hendes taleudvikling, fordi hun vælger ikke at tale.
Er det noget vi kan gøre for at støtte hende?
Skal vi bare se tiden an?
Tusind tak for hjælpen.
Lone