Brev:
Utryg ved at blive passet
27. december 2009
Alder:
12 mdr.
Utryg ved at blive passet
Kære Helen.
Tak for dit svar angående pasning af vores datter!
Det blev desværre ikke til noget i første omgang da hun fik influenza dagen inden. Men vi fik brugt dine råd, da hun blev passet af sin farmor og farfar her for tre uger siden.
Det gik godt, da vi først var kommet ud af døren, indtil da var hun lidt utryg. Det var især farfar hun var utryg ved, hun begyndte at græde, hvis han ville tage hende op. Efter hun kom over til farmor gik det bedre, så vi gik ud af døren med smil og vink og det lod til at hun accepterede det. Da farmor har sclerose har hun ikke så mange kræfter, så det var farfar der lagde hende i vognen til middagslur, med det resultat, at hun igen begyndte at græde og vi måtte komme hjem og lægge hende. (Vi havde da været væk i 2 ½ time).
Vi regner med at få en institutionsplads forholdsvis snart, så derfor ville vi gerne, at hun prøvede at blive passet af andre inden, så det ikke er helt nyt for hende at være foruden sin mor og far. Men kan man overhovedet forberede hende på det? Vi tænker, at det måske ikke på den måde er en erfaring der kan overføres fra en situation/kontekst til en anden?
Det vi er lidt kede af er, at hun jo slet ikke er vant til at være uden os, og at hun bliver ked af det når vi ikke er der. I dag forsøgte min mor at passe hende, som følge af, at vi har været her nogle dage i julen. Men hun bliver utryg og er lige ved at græde hele tiden, så det blev ikke til mere end en lille times tid, maks.
Hun elsker ellers selskab og søger selv kontakt til andre, så længe vi bare er i nærheden.
Hvordan kan vi forberede hende (og os selv) til institution? Vi ved at de i institutionen plejer at bruge en uge på indkøring, men synes det lyder som kort tid... Vi ved dog også, at andre har fået forlænget det til 14 dage.
Godt nytår!
Med venlig hilsen
Sofia