Udvikling lige nu - hvad sker der?

15. december 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Udvikling lige nu - hvad sker der?

Kære Helen

Håber du nyder december måned og julen :-)

Jeg har brug for dit råd og vejledning til vores nuværende hverdag som pt føles lidt op af vores bakke - heldigvis flest gode dage :-)

Vores datter fylder 16 mdr. her i slutningen af december og har nogle spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med at give svar på.

Vores datter har gennem den sidste uge virkelig begyndt og udvise temperament og selvstændighed for alvor - så meget at vi nogen gange kigger på hinanden og slet ikke kan kende hendes opførsel og derfor også har svært ved at tackle situationen på beste måde - det er jo vores første barn så kan ikke trække på noget erfaring, kun bruge for fornuft og mavefornemmelse.

Når jeg henter hende fra vuggestuen laver hun virkelig en scene uden lige. Når hun ser jeg kommer smiler og griner hun... og så løber hun væk og griner somom at nu skal vi rigtig lege fangeleg (det jeg har lært hende herhjemme og hun er vild med det).... jeg prøver og sætte mig ned og række ud efter hende...jeg har jo savnet hende og ville håbe at man vil blive mødt med en krammer :-)

Nå, men jeg er nødt til og tage hende op for at give hende sko osv på. Det går rimeligt når bare hun har noget og være beskæftige sig med imens - f.eks den ene sko eller andet. Når vi så har sagt farvel på stuen hvor hun begynder og vride sig på min arm så starter det for alvor hvor hun skal have jakke osv på - hun skriger højlydt, vrider sig, smider sig på gulvet eller laver "flitsbue" - er der nogen forklaring på alt dette - ?? Hun skriger hele vejen ud til bilen og jeg har svært ved og sætte hende i ...

Annonce

... autostolen. Hun skriger ofte hele vejen hjem (10 min) - nu er jeg begyndt og have en sut parat som hun kan sidde med.

Jeg tænker at hun viser frustation over at blive hentet fordi hun lige har det så sjovt med en leg eller andet - ?? Jeg prøver ikke og blive ked af det - men lidt personligt tager man det jo alligevel - specielt fordi når farmor eller far en sjælden gang henter hende er der INTET - er det noget med mor/datter forhold eller løsrivning fra mig som mor..... ja der flyver mange tanker igennem hos mig

Hvad sker der generelt med hende rent udviklingsmæssigt lige nu udfra alderen?

Jeg føler virkelig at hun er begyndt og prøve grænser af hos os begge - men mest mig. Hun ved hvad hun vil - og har svært ved at acceptere et "nej" - det virker til hun forstår rigtig meget af det vi siger til hende og hun er en klog pige - og hendes selvstændighed er jo også fantastisk og opleve men til tider lidt svært at tackle.

Nogle dage ved hun slet ikke hvad hun vil - så viser hun tegn til at hun vil op til mig f.eks når vi er herhjemme - og 2 sek. efter så vil hun ned. Hun peger på ting men vil noget andet osv.

Hun sover også meget urelmæssigt for tiden, og vågner nogle gange om natten hvor hun står op i sengen.

Hun sover en gang om dagen typisk fra 12-14 14:30 - nogle dage kun 1 1/2 time (det fungerer bedst hvis hun sovet ca. 2 1/2 time) - Hun kommer i seng ca. 19:30-20 og vi vækker hende ca. 7:30 - Er hendes søvnbehov dækket generelt ? Jeg synes jeg kan læse mig frem til i bøger og lign. at det vist skulle være ok.

Glæder mig som altid til og høre fra dig.

Hilsner L´s Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren