Brev:
Manglende appetit og utryghed
15. november 2009
Alder:
9 mdr.
Manglende appetit og utryghed
Hej Helen,
Med små børn i huset melder der sig tit nogle spørgsmål - så er det godt man kan spørge dig.
Det drejer sig om min søn på nu 9 mdr. Han trives og er for det meste glad. Han er meget aktiv - kryber rundt i hele huset og er nu begyndt at rejse sig op. Derfor kan jeg simpelthen ikke forstå at han ikke spiser mere end han gør. I perioder føles det som om han nærmest ikke spiser noget.
Han bliver tilbudt alverdens ting - grød, brød, yoghurt, frugt, vores mad osv. Nogle dage er det lige sagen med ris og gryderret - og en anden dag vil han slet ikke have det. Jeg laver næsten altid 'børnevenlig' mad: pastaretter, kartofler og kød med sovs, risretter osv. Ting som han 'burde' kunne lide. Men altså nogle dage vil han nærmest ikke spise noget hele dagen. Han får havregrød til morgenmad, brød eller grød til formiddag, brød m. pålæg eller rester til frokost, eftermiddag yoghurt, frugt ell. aften vores mad eller nogle kartofler med sovs og kødbolle. Nogle gange tilbyder jeg ham tre forskellige ting for bare at få lidt i ham. Han får selv lov at sidde med noget mad, og det hjælper lidt nogle gange.
Han vejede 3,5 kg ved fødslen tog fint på de første måneder med derefter synes jeg det går lidt langsomt, han vejer ca. 8,8 nu. Jeg er meget opmærksom på at putte ekstra fedtstof i hans mad, men det er ikke nemt når der ikke ryger meget ned. Nogle gange bliver han ked af det/ sur og hiver sig i ørerne når han skal spise, og det er en pinsel for alle.
Han får en natflaske med 200 ml vælling - glider vældigt fint ned! Får en flaske med 100-150 ml mme kl. ca 24 og en flaske mme med 100- 150 igen kl. ca 4. Kan det påvirke hans appetit?
Han vil i øvrigt gerne ha' flaske i løbet af dagen også, men det giver jeg ham kun sjældent.
Han er som sagt for det meste en glad dreng, han virker nogle gange utryg når vi er sammen med andre. Fx hvis der er andre børn eller voksne der kommer tæt på ham - hans treårige storebror er han dog rigtig glad for selvom det nogle gange er vild leg... Tror du hans utryghed går over eller er han måske bare mere reserveret end andre? Kan man gøre noget for at afhjælpe det? Han skal jo også i dagpleje på et tidspunkt...
Hans bedsteforældre kan sagtens passe ham uden problemer.
...
På forhånd tak!