Brev:
At gå uden hjælp
15. oktober 2009
Alder:
13 mdr.
At gå uden hjælp
Hej Helen,
Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.
Anna kravler som du ved og har nu gjort det længe.
Hun har længe rejst sig ved ting og stået og kigget. Nu er hun begyndt at gå rundt om sofabordet, og gå fra bordet til stole og sofa mm.. hun er super dygtig til det, og det går lystigt for sig, hun bukker sig tit ned efter et stykke legetøj som så kommer op på bordet, stole mv. uden at hun sætter sig ned.
Hun rejser sig ligeledes tit op ved ting på gulvet og står så selv uden at holde fast. Den anden dag tog hun sit første skridt, hvor hun gav slip på dørkarmen og så over i mine arme, uden at jeg hjalp hende.
Vi går tit en tur, hvor hun har fat i to fingre, og så går vi rundt i hele lejligheden. Hun gider ikke rigtig gå med gåvognen mere. Hun er meget tosset med at gå, og strækker tit armene op mod os, så vi kan komme afsted. Det går også ok med at gå når vi kun har hende i én hånd, men ikke så lang tid af gangen.
Alt dette er jo super positivt, og det er egentlig også bare af ren nysgerrighed, at jeg spørger. Kan jeg gøre noget for at fremme udviklingen til at gå selv? eller skal jeg bare se tiden an?
- lige en hurtig sidebemærkning.. Nogle gange hvis vi ikke lige tager hende op, når hun gerne vil have det, eller vi siger nej, så smider hun sig på maven og bliver sur, sådan rigtig primadonna agtigt, er det noget vi skal gøre noget ved? det er ikke tit det sker, men en gang i mellem. Jeg synes det er lidt komisk, men hvis det bliver oftere, så kan det godt være at jeg bliver træt af det.
Venligst Susan