Græder ved aflevering i vuggestue - 17 mdr.

9. september 2009

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Græder ved aflevering i vuggestue - 17 mdr.

Hej Helen

Nu har jeg igen brug for et godt råd. Vores søn startede 1 februar i vuggestue - en fuldintegreret hvor der er 12 børn fra 0-6 år på hver stue.

De første to uger var Emil ikke ked af det når vi gik - men pludselig var det som om det gik op for ham at det her ville blive ved. Og så begyndte han at blive ked af i et par uger.

Så gik det bedre i en periode, han var stadig ked når vi gik - lavede mule, men græd ikke. Gode tegn tænkte vi. Men her efter to ugers sommerferie er det gået helt galt. De sidste 5 uger har han hver dag grædt helt vildt, klamret sig til os og bare skreget som sindsyg, når vi skal gå. Han vil ikke sættes ned på gulvet, men kravler nærmest op over skulderen på os. Vi har prøvet at gå hurtigt, blive og lege lidt - intet har nogen effekt.

Det skal siges at Emil stort set ALDRIG græder med mindre han slår sig. Han har aldrig været mor/far syg og udtrykt behov for at sidde/være ved os, når vi er nye steder eller der er mange mennesker.

Så det her er udelukkende noget vi oplever i vuggestuen og jeg føler vi storsvigter ham når vi går. Det er det samme uanset om det er min mand eller jeg som afleverer ham.

Pædagogerne siger de ikke er bekymrede. Det er kun er kortvarigt han græder - og når vi henter ham lader det også til at han går rundt og hygger sig. Når han ser os vil han op, og nægter at komme ned igen før vi er ude af døren - han er meget bange for at vi går igen. Han spiser fint og sover godt dernede. Pædagogerne siger dog at han gerne vil være hos dem, sidde ved dem, bæres rundt og sådan. Et helt andet billede end hjemme, hvor han ikke gider han ikke være oppe ved os, men styrter rundt konstant. Så det undrer os lidt.

Vi fik fornyligt tilbudt en anden plads i en integreret institution (her med adskilt vugger/børnerhave) tættere på vores hus. Institutionen vi er i var ikke på vores ønskeliste, da den er lidt langt væk. Så vi overvejede at rykke ham for at komme tættere på eventuelle ...

Annonce

... legekammerater senere. Men besluttede at lade ham blive til børnehave for ikke at rykke ham unødigt - når nu det er så svært for ham. Særligt fordi vi overvejer en skovbørnehave. Og hvis vi rykkede ham nu, synes vi ikke vi vil rykke ham igen til en børnehave.

Men nu tænker vi om det var den forkerte beslutning - for en hel måned hvor han græder og det ikke lader til at blive bedre! Vi synes det er mærkeligt. Så nu overvejer vi om skal bede kommunen om en plads hvis vi kan få det. men det kan jo måske have lange udsigter.

Det er et stort sted vi er nu. Fire stuer med ca. 12-15 børn. Alle pædagogerne har helt tjek på hvad alle børn hedder og hvem der er deres forældre. Det er ikke altid der er en pædagog fra stuen når vi afleverer - og så er den for alvor gal. Aflevere man ham til de tre fra hans stue, så går det lidt bedre. Men han græder stadig meget. Der har ikke været udskiftning i pædagogerne på stedet eller stuen, mens vi har været der - og han har været på samme stue. Og de mindste børn har også været de samme hele tiden - Emil er den yngste. Så på den måde jo helt stabilt.

Der er mange ting som vi synes er gode ved stedet f.eks. at de er meget ude med dem, tager på ture, spiser meget forskelligt mad til frokost, de bliver krammet etc. Der er ofte 2 pædagoger til tre 6 vugger-børn på stuen, fordi de store samles i grupper med få voksne. Nogle gange endda færrer end 6 børn - så det er jo luksus. Men samtidig er der ting som jeg ikke synes er optimale, skal jeg da indrømme. Men vi har tænkt, at sådan vil det nok altid være.

Hvad tænker du når du hører det her? Er det normalt at afleverings-situationen er så svær så længe? Har du nogle ideer til hvad vi kan gøre? Bør vi overveje at rykke ham? Eller skal vi regne med at pædagogerne ville sige til, hvis de synes vi skulle prøve det?

Det knuser mit hjerte at gå fra ham på den måde, så jeg vil gerne gøre alt hvad jeg kan for at gøre det bedre for alle.

Hilsen,

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.