Separationsangst - 8 mdr.

16. august 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Separationsangst - 8 mdr.

Hej Helen

Jeg har med stor fornøjelse læst og blevet inspireret af dine gode råd til mange andre forældre, og vil nu selv prøve lykken:)

Vi har en datter på 8 mdr (vores første barn), som de sidste par måneder har haft lidt seperationsangst. Det skifter lidt hvor "slemt" det er. Det er kun i forhold til mig hun har det.
Hun er enormt glad for sin far - smiler, ler, spjætter med arme og ben, når han kommer ind i rummet, hvor hun opholder sig. Trods det, kan hun til tider godt blive lidt ked af det, hvis jeg forlader rummet, selvom hun sidder hos sin far - især tider på dagen, hvor hun er træt og overskudet ikke er så stort.

Er hun utryg (f.eks i større forsamlinger) eller ked af det, falder hun først til ro, når hun kommer over til mig (så kan hun til gengæld også klare hele Verden)

Det er helt klart mig, der er mest sammen med hende, da jeg stadig er på barsel og min kæreste arbejder og har lidt lange dage. Men min kæreste og hende hygger sig rigtig meget, når han er hjemme.

Min kæreste bader og pusler hende ofte om aftenen, men selve putningen er det for det meste mig der står for. Hun har i denne her periode, hvor hun har haft sep angst også taget lang tid om, at falde i søvn om aftenen (mindst 45 min), og hendes Verden bryder helt sammen, hvis ...

Annonce

... jeg forlader rummet inden hun sover. Jeg bliver altid hos hende til hun sover (hun sover stadig i soveværelset, men altid i sin egen seng).

I aften skulle min kæreste putte hende. Hun græd temmelig meget (hvilket jeg også i perioder har oplevet, men ikke på det sidste). Han sad hos hende, så hun kunne se ham og han talte beroligende til hende. Efter tre kvarter, falder hun endelig i søvn.
Der går dog kun få minutter efter min kæreste har forladt soveværelset, inden hun vågner igen og græder. Han går tilbage til hende og sætter sig hos hende. Da hun bliver ved at græde, kalder han på mig. Jeg går ind og tager hende op. Hun putter sig ind til mig og nærmest skuler efter sin far. Hun virkede faktisk lidt som om, hun var bange for noget og slet ikke kunne kravle langt nok ind til mig.

Jeg lader hende sidde hos mig og falde i søvn og lægger hende her efter over i sin seng, hvor hun sover videre.

Jeg har ALDRIG oplevet, at hun vil falde i søvn i min favn. Hvis hun er træt, og jeg forsøger at få hende til at falde til ro hos mig, vrider hun sig normalt løs, små græder og kan slet ikke finde ro.

Kan det skyldes, at hun er blevet "afhængig" af, at det er mig der skal putte hende??
Som sagt, er hun jo enormt glad for sin far..

Mange hilsener fra
Annes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder