Brev:
Start i vuggestue - 7 mdr.
27. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Start i vuggestue - 7 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar sidst. Vi har stadig problemer med, at lillemanden bare ikke kan/vil falde i søvn. Han kæmper og kæmper, kaster sig rundt i sengen, kravler lidt rundt osv. Men vi væbner os med tålmodighed og prøver lidt forskelligt, for at gøre det så behageligt som muligt for ham, inden han skal falde i søvn.
Jeg havde skrevet "vuggestue" i overskriften også, men jeg må have kludret i det, da jeg satte kopien ind. Hmm...
Det jeg ville spørge dig om, var lidt gode råd hér inden start i vuggestue.
Min søn skal starte når han er 10 mdr. - er det ikke en passende alder? Mange børn i institutionerne her hvor vi bor er op til 1½ før de starter. Men vi tænker lidt, at han vil have godt af at møde andre børn, og jeg vil gerne tilbage til dagligdagen. Jeg studerer, så det er ikke fulde lange dage han skal tilbringe i vuggestuen.
Nå, nu til spørgsmålene :o)
1) Hvilket udstyr er der brug for; tøj, sko, produkter osv.? Der må være et "standard startkit" :o) Han skal starte d.1.sep., hvor vi jo hilser efteråret velkommen.
2) Hvordan gør jeg ham bedst mulig klar til start? Som det er nu, så får han sin morgenflaske kl.06-06:30 og sover videre til kl.07-07:30. Efterflg. leger vi lidt, synger mv., og så er der morgenmad/havregrød kl.09 ca. Så går der kun knap 30 min.før han nærmest går omkuld :o) Han spiser så også ca.1½ dl.havregryn der blandes med vand til grød. Så det er altså en ordentlig portion, som han naturligvis slås ud af....
Nu ved jeg ikke om hans sovevaner ændres de næste 2 mdr. inden start, men ud fra dette, hvornår ville det så være mest oplagt at afl.ham? Vi tænker lidt, at han jo også gerne skulle se hvor han kommer hen, hilse på de andre børn, lege osv., frem for at blive lagt ud at sove med det samme efter ankomst, fordi han er ved at gå til af træthed.
3) Jeg er rigtig rigtig bange for, at han ikke får det godt dér, at han ikke bliver rigtig glad, at der ikke tages god hånd om ham osv. (samme som alle andre mødre der skal afl. første gang!!). Tror du, i hans alder (10 mdr.), at jeg ville kunne mærke på ham hvis noget ikke var som det skulle være? Det er måske et fjollet sprøgsmål, men jeg gruer virkelig for at lade andre passe ham - og især for, at han ikke får den kærlighed og omsorg han skal have.
4) Jeg kommer til - de dage jeg skal afl.- at cykle. Kan/må han sidde i cykelstol på det pågældende tidspunkt? Han sidder selv nu. Han er helt stabil, også til siderne.
- Og så lige noget helt andet her på falderebet; jeg gav ham små rugbrødstern med leverpostej på idag for første gang (7½ mnd.). Han elskede det! Det var lidt anderledes end det sædvanelige, at synke, men han åbnede lystigt munden når jeg tilbød. Hvor meget rugbrød skal der til for at være et måltid gældende i hans alder? Jeg synes nemlig, at han virkede utrolig hurtigt mæt, og han sagde også nej tak til kartofler og grønt efterflg.
Det var vist dét for denne gang.
På forhånd Tak for dine altid gode svar.
Venligst, Tot