Vask af gammel barnevogn

8. november 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Vask af gammel barnevogn

Kære Helen

Tak for dit seneste svar. Du er simpelthen guld værd! Det er ind i mellem svært at forene de forskellige retningslinjer, der gives her i landet, med min egen overbevisning, men dine svar giver mig altid ro til at træffe en beslutning og have det godt med den. Tak for det!

Jeg har fået en gammel fin Brio barnevogn+lift, og jeg er i gang med at vaske de forskellige dele. Den har været brugt til ét barn for ca 20 år siden og er virkelig velholdt. Ingen fugtskader, kun lidt falmet et par steder og kalechen har en lille gulning. Den har været pakket væk i et tørt rum ved stuetemperatur i alle disse år. Der er tale om bomuldsstof, så vidt jeg kan se, enkelte steder med en form for isolerende materiale, men altså meget langt fra det materiale der bruges i dag.

Nå til mit ...

Annonce

... spørgsmål: må man bruge Rodalon til vask af sådan en sag? Jeg har Googlet på livet løs og kan se, at der rigtig mange steder anbefales Rodalon eller noget barnevognstekstilrens, man kan få i fx Babysam. Men er det ikke skrappe sager, når der skal en baby ned i senere?

Jeg kan ikke tage kalechen af selve kassen, og stoffet sidder også fast, så det er en temmelig stor konstruktion at få vasket. Mit første forsøg er at fylde badekarret med så varmt vand som muligt, lave en god tyk blanding af vaskepulver uden parfume, lægge den i blød, evt. ad flere omgange, og så skylle den godt og tørre den. Det kan jo desværre ikke være i vaskemaskinen. Men er det nok til at komme eventuelle husstøvmider og hvad, der nu ellers kan gemme sig af usynlige sager, til livs?

Mange hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.