Brev:
Vask af gammel barnevogn
8. november 2015
Alder:
0 mdr.
Vask af gammel barnevogn
Kære Helen
Tak for dit seneste svar. Du er simpelthen guld værd! Det er ind i mellem svært at forene de forskellige retningslinjer, der gives her i landet, med min egen overbevisning, men dine svar giver mig altid ro til at træffe en beslutning og have det godt med den. Tak for det!
Jeg har fået en gammel fin Brio barnevogn+lift, og jeg er i gang med at vaske de forskellige dele. Den har været brugt til ét barn for ca 20 år siden og er virkelig velholdt. Ingen fugtskader, kun lidt falmet et par steder og kalechen har en lille gulning. Den har været pakket væk i et tørt rum ved stuetemperatur i alle disse år. Der er tale om bomuldsstof, så vidt jeg kan se, enkelte steder med en form for isolerende materiale, men altså meget langt fra det materiale der bruges i dag.
Nå til mit spørgsmål: må man bruge Rodalon til vask af sådan en sag? Jeg har Googlet på livet løs og kan se, at der rigtig mange steder anbefales Rodalon eller noget barnevognstekstilrens, man kan få i fx Babysam. Men er det ikke skrappe sager, når der skal en baby ned i senere?
Jeg kan ikke tage kalechen af selve kassen, og stoffet sidder også fast, så det er en temmelig stor konstruktion at få vasket. Mit første forsøg er at fylde badekarret med så varmt vand som muligt, lave en god tyk blanding af vaskepulver uden parfume, lægge den i blød, evt. ad flere omgange, og så skylle den godt og tørre den. Det kan jo desværre ikke være i vaskemaskinen. Men er det nok til at komme eventuelle husstøvmider og hvad, der nu ellers kan gemme sig af usynlige sager, til livs?
Mange hilsner
Christina