Brev:
En håndfuld spørgsmål om uld
6. oktober 2012
Alder:
14 mdr.
En håndfuld spørgsmål om uld
Hej Helen
Så må jeg ty til dine råd igen, igen - denne gang handler det om uld...
Benjamin er nu godt 14 mdr. og (som frygtet) kommer alle problemerne med det våde vejr.
De sidste 2 mdr. har han været været forkølet mere eller mindre nonstop. Staklen har 1-3 dages snotfrie dag, før den næste forkølelse melder sig.
Siden april har han haft mellemørebetændelse 2 gange - væske i ørerne har han haft nonstop siden 4 mdr. alderen. Så når han kommer ovenpå igen, vil vi have lagt dræn for hans sprogudviklings skyld.
Men vi vil gerne gøre et og andet for at lillen (forhåbentligt) kan slipper for alle de forkølelser. Her tænker jeg uld - længere er jeg så ikke nået, inden forvirringen bliver total...
* Skal vi bruge 100% uld eller hjælper uld/bomuld ligeså godt ren sved-absorberende?
(Benjamin er et ret varmt barn og jeg er bange for, at han ligger og sveder i barnevognen, bliver kold og derfor ikke går mange dage før han igen, igen er forkølet...)
* Skal vi købe alt tøj i uld altså bodyer, undertøj, nattøj, alt alm. tøj som strømper, strømpebukser, bukser trøjer, veste etc. etc.
* Vuggestuen vil gerne have en fleece heldragt til ungerne, som de kan sove i, i barnevognen, her til vinter. Vil det være bedre for os at vælge en heldragt i uld?
* Må man bruge uld i flere lag fx. i 2 lag uld undertøj/bodyer med tøj og i fx 3 lag med undertøj/bodyer med tøj OG uld heldragt... Eller bliver det for varmt?
* Må børn nu til dags sove med kyse/skihue i barnevognen og hvis ja, må den så også være i uld?
* Uldtøj er ret dyrt - så vi vil helst bruge alm. tøj i ikke-uld udenover undertøjet/bodyer. Giver det samme effekt mht. varme optag/afledning eller hvorledes?
* Kan man tillade sig at bede vuggestuepersonalet give Benjamin natdragt på, når han skal puttes i barnevognen eller er det total naivt at tro?
Pyyha synes det er lidt svært at hitte rundt i, håber du kan finde hoved og hale i det.
Glæder mig til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Charlotte