Barn med på rejsen - eller blive hos mormor?

30. januar 2017

Alder:
7 mdr.

Barn med på rejsen - eller blive hos mormor?

Kære Helen

Vi er i syv sind omkring en rejse, vi skal på i næste uge – om vi skal tage vores lille søn med eller ej. Jeg håber, du kan komme med et godt råd.

Vi har en søn på 7,5 måneder, men han er født to måneder for tidligt, så han svarer udviklingsmæssigt til cirka 6 måneder. Han er dog sund og rask og veltilpas og lader ikke til at have taget nogen skade af den tidlige fødsel. Han er heller ikke specielt sart med hensyn til støj mv.

Jeg købte før jul en rejse til Budapest med fire overnatninger (uden at tænke det særligt godt igennem). Det var tanken, at min kæreste og jeg og vores lille søn Jarl skulle afsted. Men nu er jeg kommet i tvivl om, om det er bedre, at han bliver hjemme hos min mor – som han ser meget og er meget tryg ved – i stedet for at skulle ud på sådan en rejse. Det er jo ikke lige hans behov med lufthavn, fly, storby og hotelophold, og han er lige begyndt at spise lidt mos og grød, så det bliver også mere svært dernede.

Omvendt ved vi heller ikke, om det vil være for voldsomt for ham at være væk fra os i fire nætter? Min kæreste ...

Annonce

... mener, at det kan han sikkert godt, for han er jo glad for sin mormor. Selv ved jeg, at jeg kommer til at savne ham, men min bekymring for, om HAN kommer til at mangle os er endnu større. Hvis jeg ved med sikkerhed, at det ikke vil være for barsk for ham at være væk fra os i fire-fem dage, så kan jeg nok godt slappe af og nyde turen.

Jeg ved godt, at det kan virke fuldstændig egoistisk og ubetænksomt at bestille sådan en rejse, når man har et lille barn. Der må man jo se ud over sine egne behov for at rejse, og jeg ved ikke lige, hvad jeg har tænkt på. Det er vores første barn, så måske er jeg bare endnu ikke helt vænnet til at tænke på os som børnefamilie.

Det er selvfølgelig også en klar mulighed helt at droppe rejsen og så bare lade de penge være spildt. Det er jo ikke verdens undergang. Vi har også talt om, om vi kan udskyde rejsen til senere på året, men så bliver den meget dyrere.

Lige nu hælder vi måske mest til at tage af sted og lade ham blive hjemme, men vil det være traumatisk for ham?

På forhånd mange tak 

Mange hilsener
M og S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla