Brev:
Forkølelse og flyrejse
8. september 2016
Alder:
5 mdr.
Forkølelse og flyrejse
Hej Helen
Et lidt akut spørgsmål jeg håber du kan nå at svare på.
Om 4 dage - på tirsdag, rejser vi med vores knap 5 måneder gamle datter til USA. Det er en 8 timer lang flyvetur vi skal på - og det er første gang vi skal flyve med hende. I sig selv ret spændende!
Nu er jeg selv så blevet noget så forkølet - nu på 3 dagen ca - og jeg er så bange for at smitte vores datter. Umiddelbart viser hun endnu ikke tegn på at være blevet smittet - men det kan jo komme endnu tænker jeg. Hun har ikke været syg før - det eneste vi har prøvet er en lille smule feber (ikke meget) da ved begge vaccineringer - som hun ellers klarede ret fint!
Jeg ammer hende endnu fuldt ud og hun trives rigtig godt og tager godt på! Jeg ved at min mælk danner antistoffer mod den sygdom jeg har - men jeg går ikke ud fra at den helt beskytter hende mod smitte ?
Jeg prøver at undgå så vidt muligt at hun kommer i al for tæt kontakt med min sygdom, spritter mine hænder hele tiden og skifter trøje et par gange i løbet af dagen når jeg har hostet i den osv.
Nu har jeg så ligget og spekuleret hele natten på risikoen for at flyve HVIS hun nu skulle blive forkølet når vi skal afsted.
Et er at hun bliver snottet og skal ha suget næse og nok bliver pylret - det skal vi nok klare, selvom det absolut ikke er sjovt på en flyvetur. Men det jeg bliver bekymret for er risikoen for at en evt forkølelse vil kunne udvikle sig til noget værre under flyveturen - hvor vi jo netop ikke kan reagere ved at tage til læge med det samme!
Jeg ved du selvfølgelig ikke kan give mig garantier.. og i første omgang skal vi jo lige se om hun overhovedet får min forkølelse - i know!- men hvor hurtigt forværres en evt forkølelse til noget værre, jeg tænker vejrtrækningsproblemer og alt det andet skræmmende man kan læse om? Er det efter længere tids forkølelse og er der nogle tegn vi skal være opmærksomme på før vi sætter os op i flyveren? Og hvis hun bliver forkølet er det så fornuftigt at tage til læge dagen før vi tager afsted og får tjekket om hun er ok til turen - hvis vi da overhovedet kan nå det.
Ja - Jeg ved godt at jeg endnu opererer på "Hvis nu.." men sådan fungerer mor-hjernen jo vist :)
Jeg håber du kan nå at svare mig - tusind tak!
Mange hilsner
Den forud-bekymrede mor