Forkølelse og flyrejse

8. september 2016

Alder:
5 mdr.

Forkølelse og flyrejse

Hej Helen

Et lidt akut spørgsmål jeg håber du kan nå at svare på.

Om 4 dage - på tirsdag, rejser vi med vores knap 5 måneder gamle datter til USA. Det er en 8 timer lang flyvetur vi skal på - og det er første gang vi skal flyve med hende. I sig selv ret spændende!

Nu er jeg selv så blevet noget så forkølet - nu på 3 dagen ca - og jeg er så bange for at smitte vores datter. Umiddelbart viser hun endnu ikke tegn på at være blevet smittet - men det kan jo komme endnu tænker jeg. Hun har ikke været syg før - det eneste vi har prøvet er en lille smule feber (ikke meget) da ved begge vaccineringer - som hun ellers klarede ret fint!

Jeg ammer hende endnu fuldt ud og hun trives rigtig godt og tager godt på! Jeg ved at min mælk danner antistoffer mod den sygdom jeg har - men jeg går ikke ud fra at den helt beskytter hende mod smitte ?

Jeg prøver at undgå så vidt muligt at hun kommer i al for tæt kontakt med min sygdom, spritter mine hænder hele tiden og skifter trøje et par gange i løbet af dagen når jeg har hostet i den osv.

Nu har jeg så ligget og spekuleret hele natten på risikoen for at flyve HVIS hun nu skulle ...

Annonce

... blive forkølet når vi skal afsted.

Et er at hun bliver snottet og skal ha suget næse og nok bliver pylret - det skal vi nok klare, selvom det absolut ikke er sjovt på en flyvetur. Men det jeg bliver bekymret for er risikoen for at en evt forkølelse vil kunne udvikle sig til noget værre under flyveturen - hvor vi jo netop ikke kan reagere ved at tage til læge med det samme!

Jeg ved du selvfølgelig ikke kan give mig garantier.. og i første omgang skal vi jo lige se om hun overhovedet får min forkølelse - i know!- men hvor hurtigt forværres en evt forkølelse til noget værre, jeg tænker vejrtrækningsproblemer og alt det andet skræmmende man kan læse om? Er det efter længere tids forkølelse og er der nogle tegn vi skal være opmærksomme på før vi sætter os op i flyveren? Og hvis hun bliver forkølet er det så fornuftigt at tage til læge dagen før vi tager afsted og får tjekket om hun er ok til turen - hvis vi da overhovedet kan nå det.

Ja - Jeg ved godt at jeg endnu opererer på "Hvis nu.." men sådan fungerer mor-hjernen jo vist :)

Jeg håber du kan nå at svare mig - tusind tak!

Mange hilsner
Den forud-bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor