Brev:
Autolift og spædbarns ryg
7. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Autolift og spædbarns ryg
Hej Helen
Jeg er nervøs for, at jeg virkelig har båret mig dumt ad. I stedet for en autostol valgte jeg inden fødslen at leje noget, der minder om en lift, som blev spændt meget omhyggeligt fast med bilens seler og nede i liften var der seler, som min søn skulle spændes fast med på traditionel vis – seler over skuldrene der samles og sættes i lukkemekanisme mellem benene. På denne måde kunne min søn ligge fuldstændigt ned. Dette valgte jeg af hensyn til hans ryg – fordi jeg gerne ville gøre det så godt som muligt. Men det er gået op for mig, at jeg faktisk nok i stedet har belastet hans ryg.
I begyndelsen lagde jeg først min søn i autoliften, når han var faldet i søvn. Nogle enkelte gange er han vågnet lidt op og været lidt utilfreds, men han faldt hurtigt i søvn igen, når vi begyndte at køre.
Jeg spændte ham fra starten af ret stramt fast, da et familiemedlem fortalte mig, at det skulle være meget fast – altså stramt.
Jeg havde ved lejens start fået at vide, at jeg kunne forvente, at min søn kunne bruge autoliften indtil han var fem måneder. Min søn er stor, og inden for de sidste uger har det været svært at få selen lukket om ham. Han er tre en halv måned. Jeg har måttet mase for at lukke selen. Jeg tænkte, at vi da vist snart skulle have fat i en autostol, fordi det ikke kunne vare længe, inden jeg slet ikke ville kunne lukke selen. Jeg har måttet mase for at lukke selen de sidste to uger.
Jeg begyndte efterhånden at lægge min søn i autoliften i vågen tilstand. Nu oplevede jeg, at han blev ked af det og skældte ud. Jeg tænkte, at han nok ikke kunne lide at blive lagt ned i den kolde lift, og at han nok syntes, det var træls at blive spændt fast. Han faldt generelt i søvn, når bilen begyndte at køre – eller til ro og lå og kiggede på legetøj, vi havde hængt op.
I går var jeg ude i den butik, hvor jeg havde lejet autoliften og forklarede, at jeg havde brug for en autostol allerede nu. Så fik jeg at vide, at det nok var godt, at jeg skiftede nu, når min søn er så stor, så det ikke kom til at gå ud over hans ryg. Den pågældende rådgiver gav udtryk for, at man ikke skulle lukke selen stramt. Hmmm……
Nu efterrationaliserer jeg så og tænker, at jeg altid har lukket selen stramt om mit barn, og at jeg den sidste tid har måttet mase for overhovedet at kunne lukke selen – så er hans ryg måske blevet trykket sammen – og hvilken betydning kan det så have? Min søn har måske protesteret, fordi det har gjort ondt. Det er jeg bare helt vildt ked af, at jeg ikke har forstået. Det har altid været kendt, at man skal bruge autostol uden at overdrive brugen heraf, fordi det kan være dårligt for barnets ryg – men er det ikke meget værre med min brug af autoliften?
Vi er aldrig kørt særligt langt, men nogle gange er min mand og jeg skiftes til at blive ved vores søn i bilen, mens han sov – så er den anden løbet ind for at handle, så han har da ligget i autoliften et stykke tid. Jeg tænkte, at det netop ikke var et problem, når min søn jo lå helt fladt ned.
Jeg tænker på, om jeg kan have skadet min søns ryg – og hvilken betydning dette kan have – kan han blive invalid af det, eller vil der være tale om en lidt mere sårbar ryg, eller hvad kan konsekvensen være?
Jeg ville gøre det så godt, men har så måske virkelig gjort det modsatte.
Kan der overhovedet gøres noget for at rette op på den påvirkning min søns ryg er blevet udsat for?
Venlige hilsner fra
LSK