Rejse væk fra mor

14. august 2011

Alder:
8 mdr.

Rejse væk fra mor

Hej Helen.

jeg skriver til dig igen, fordi jeg har fået en lille ny bekymring, som jeg har rigtig meget brug for at høre din mening om.

Min lille pige er nu 8 1/2 mdr gammel, og suser rundt i hele huset og haven - enten ved at kravle eller gå med mig eller far i hånden. Hun spiser fint - grød og rugbrød og grøntsager, fisk og kød osv. Hun er nysgerrig og glad, har fået fire tænder og elsker selskab særligt af andre børn, og helst hendes storebror. Om aftenen bliver hun ammet i søvn. Hun tog en kort overgang flaske her, men blev pludselig meget sur på den ... - tager nu gerne flaske i løbet af dagen og om natten, hvis hun er sulten. Men altså ikke ved puttetid, hvis hun overhovedet kan blive fri. Hun protesterer temmelig voldsomt, hvis den bliver præsenteret på det tidspunkt.

Nu er det hendes far, der er hjemme på orlov med hende, mens jeg er på arbejde. Og det går rigtig fint med dem begge to. Min lille bekymring, som jeg gerne vil høre din mening om, drejer sig om at min mand har snakket om at han gerne ville tage en tre dages tid op og besøge sine forældre sammen med vores lille pige. De bor temmelig langt væk, så det kan ikke lade sig gøre at besøge dem uden at overnatte der. Vi har besøgt dem før sammen med begge børn og sovet der allesammen, og det gik fint nok. Min mand har gjort det samme med vores ældste barn, ...

Annonce

... men da var han godt 1 år, før de tog afsted sammen alene uden mor.

Det jeg er bekymret for er følgende:
- er min lille pige klar til at være væk fra mig så længe (eller er det bare mig der får en moderlig stikken i hjertet)?
- hvordan skal det gå med at få hende puttet uden amning, bliver hun så helt traumatiseret over det at skulle i seng - eller skal jeg se det som en oplagt mulighed for at lægge den amning på hylden - det har jeg, som du ved, intet imod? (og jeg ville heller ikke protestere over at få hele min nattesøvn et par nætter i træk ; ))

Min mand mener ikke at det er en god ide, at vi alle tager derop over en weekend, det bliver for stressende, syntes han. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Det virker som om det er vigtigt for ham og hans forældre, at han kommer op til dem istedet for at de besøger os. Og jeg tror også at det har noget at gøre med, at han gerne vil have hende for sig selv med sine forældre. Det forstår jeg også godt, det skal der selvfølgelig være plads til.

Men skal jeg alligevel insisterer på, at de jo kan komme på besøg hos os istedet? Hans forældre arbejder ikke længere, så det er ikke noget problem på den måde. Og det er jo ikke vores datters behov at komme op til farmor og farfar - eller er det?

Jeg håber, at du kan hjælpe mig ud af mit lille dilemma.

mange hilsner,
Ida's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"