Brev:
Rejse - sovevaner og tidsforskelle
27. august 2010
Alder:
7 mdr.
Rejse - sovevaner og tidsforskelle
Kære Helen
Først og fremmest tak for dine gode råd mht vores aktive, dejlige datter, som for en måned siden, længe havde været i en periode med opvågnen 10-12 gange pr.nat - dine råd fik os ned på 5-6 ganges opvågnen, men det der virkelig battede, var at vi flyttede hende ind på eget værelse i egen tremmeseng, og begyndte på KUN at give hende flaske inden hun sover ved 19.30-tiden, mælk eller vælling når hun vågner igen kl.24 og så vidt muligt kun vand, når/hvis hun vågner onkr.kl.4 - mange gange springer hun denne opvågnen over.
Hun bliver 7 måneder den 6.september. Som oftest sker det at hun små-vågner ind imellem, men så får hun lidt nussen lidt vand, en tur op på armen og lidt vuggen og så sover hun straks igen. Så det går bestemt fremad.
Om dagen spiser hun alt muligt, 3 gange om dagen og ca. 1 dl. hver gang + evt. lidt frugt eller lidt brød, hun elsker at tygge. Hun drikker MASSER af vand, som hun elsker, og hun får nok det der svarer til 600-700 ml. MME oveni det der er i maden, som jeg tilbereder.
Hun er meget glad, nysgerrig og aktiv og er begyndt at tage små skridt allerede - hun er motorisk i rivende udvikling, så vi tager det med ro og er blot glade for kun 1-2 opvågninger hver nat (og nogen gange lidt "klagen";-). Hun er vidunderlig.
Det stresser os dog, at sundhedsplejerskerne i vores område, snakker meget om at hun SLET ikke må få mad om natten fra nu af, at vi skal til at vænne hende fra helt fra mælke-flaske kl.24 og 4...
Men men.. Nu kommer så næste spørgsmål.
Vi rejser til Brasilien til svigerfamilien i næste uge, der er 5 timers tidsforskel, vi ankommer kl.18 i Brasilien, men altså så kl.23 for hende, dvs.at hun jo så nok vågner helt og er lysvågne ved 03-tiden i Brasilien.
Mit spørgsmål lyder:
Hvordan vænner vi hende bedst til den nye tidsforskel?
Og er det virkelig nødvendigt også at begynde at tage kl.24 og kl.4-flasken fra hende, oveni al den anden omvæltning med tidsforskel osv.?
Jeg er lidt bekymret for om det ikke er lige lidt meget både at hun skal være i et andet varmt land i 2 måneder og så pludselig også have lavet alt om mht. hendes sovevaner.
Hun vil være 8 måneder og 3 uger når vi kommer hjem igen - er det for sent at begynde på med "nul-mad-kun-vand-om-natten-politikken" til den tid?
Eller hvornår vil du foreslå at vi evt.begynder på det i Brasilien - vi er der i ialt 8 uger.
Og forresten! Min svigermor har købt det kæreste lille guld-armbånd til hende, med navn og det hele, men jeg er bange for at give hende det på, hvad hvis hun sluger det, eller det hænger fast i noget, eller... - kan jeg gøre det for at gøre svigermor glad, og i så fald: Om dagen, aftenen, hvornår og hvor længe?
Kærlige hilsner
Pia, Fabio og lille Lua