Rejse - sovevaner og tidsforskelle

27. august 2010

Alder:
7 mdr.

Rejse - sovevaner og tidsforskelle

Kære Helen

Først og fremmest tak for dine gode råd mht vores aktive, dejlige datter, som for en måned siden, længe havde været i en periode med opvågnen 10-12 gange pr.nat - dine råd fik os ned på 5-6 ganges opvågnen, men det der virkelig battede, var at vi flyttede hende ind på eget værelse i egen tremmeseng, og begyndte på KUN at give hende flaske inden hun sover ved 19.30-tiden, mælk eller vælling når hun vågner igen kl.24 og så vidt muligt kun vand, når/hvis hun vågner onkr.kl.4 - mange gange springer hun denne opvågnen over.

Hun bliver 7 måneder den 6.september. Som oftest sker det at hun små-vågner ind imellem, men så får hun lidt nussen lidt vand, en tur op på armen og lidt vuggen og så sover hun straks igen. Så det går bestemt fremad.

Om dagen spiser hun alt muligt, 3 gange om dagen og ca. 1 dl. hver gang + evt. lidt frugt eller lidt brød, hun elsker at tygge. Hun drikker MASSER af vand, som hun elsker, og hun får nok det der svarer til 600-700 ml. MME oveni det der er i maden, som jeg tilbereder.

Hun er meget glad, nysgerrig og aktiv og er begyndt at tage små skridt allerede - hun er motorisk i rivende udvikling, så vi tager det med ro og er blot glade for kun 1-2 opvågninger hver nat (og nogen gange lidt "klagen";-). Hun er vidunderlig.

Det stresser os dog, at sundhedsplejerskerne i vores område, snakker meget om at hun SLET ...

Annonce

... ikke må få mad om natten fra nu af, at vi skal til at vænne hende fra helt fra mælke-flaske kl.24 og 4...

Men men.. Nu kommer så næste spørgsmål.
Vi rejser til Brasilien til svigerfamilien i næste uge, der er 5 timers tidsforskel, vi ankommer kl.18 i Brasilien, men altså så kl.23 for hende, dvs.at hun jo så nok vågner helt og er lysvågne ved 03-tiden i Brasilien.

Mit spørgsmål lyder:

Hvordan vænner vi hende bedst til den nye tidsforskel?
Og er det virkelig nødvendigt også at begynde at tage kl.24 og kl.4-flasken fra hende, oveni al den anden omvæltning med tidsforskel osv.?

Jeg er lidt bekymret for om det ikke er lige lidt meget både at hun skal være i et andet varmt land i 2 måneder og så pludselig også have lavet alt om mht. hendes sovevaner.

Hun vil være 8 måneder og 3 uger når vi kommer hjem igen - er det for sent at begynde på med "nul-mad-kun-vand-om-natten-politikken" til den tid?

Eller hvornår vil du foreslå at vi evt.begynder på det i Brasilien - vi er der i ialt 8 uger.

Og forresten! Min svigermor har købt det kæreste lille guld-armbånd til hende, med navn og det hele, men jeg er bange for at give hende det på, hvad hvis hun sluger det, eller det hænger fast i noget, eller... - kan jeg gøre det for at gøre svigermor glad, og i så fald: Om dagen, aftenen, hvornår og hvor længe?

Kærlige hilsner
Pia, Fabio og lille Lua

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder