Lange skrigeture

16. april 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Lange skrigeture

Hej Helen

Min søn som nu er 3½ mdr gammel har nogle voldsomme skrigeture hver eneste dag. De startede da han var ca. 4 uger gammel og jeg synes næsten at de er blevet værre siden da.

Lidt fakta om ham :
-Han er født ved planlagt kejsersnit ca. 2 uger før tid. (grundet 2 tidligere akutte kejsersnit)

-Han havde normalt fødselsvægt (3570 gr) og normal apgarscore

- de første 3 uger af hans liv sov han ualmindeligt meget (23 timer i døgnet) og spiste kun hver 6 time (vi måtte vække ham og prøve på at holde ham vågen under amning) på trods af det tog han fint på 1,6 kg de første 5 uger.

- i løbet af dagen spiser han ca med 2½ - 5 timers mellemrum og bøvser derefter mindst 20 min, uden af der kommer noget særligt ud af det.

- han tømmer ofte kun det ene bryst og spiser lidt uroligt, når jeg tilbyder det andet bryst ligger han bare og griner og slikker lidt på det, så jeg går ud fra at han er mæt.

- Han sover altid uden i barnvognen i løbet af dagen og vi må gå flere gange i løbet af luren fordi han vågner grædende op.

- vi har nu kæmpet siden fødslen for at han skulle tage sut, men det er meget sjældent at det lykkes.

- i løbet af dagen laver han ofte en slags bræklyde, hvor efter det ligner han synker noget. Det generer ham meget og han skriger i vildensky.

- han skriger mere end 3 timer om dagen, og han er utrøstelig. De første 1½ time om morgenen går nogenlunde og så tager det til. Han trækker benene op under sig og på skift spænder han sig som en flitsbue. Vi har prøvet med cykle bevægelser, cirkelmassage på maven, svøb, at bære ham med en hånd på maven. Men absolut ingen effekt.

-om ...

Annonce

... aftenen er nu blevet meget svært at få ham til at sove det tager gerne 1½ time med gråd. Og så sover han ca 3 timer i sin vugge. Derefter tager jeg ham over i vores seng og ammer ham og han falder i søvn der. Resten af natten sover han ved mig og min stakkels mand sover ovenpå sammen med vores to andre børn. Den mellemste er kun 18 mdr. I løbet af natten sover han så højst 1½ time af gangen, og jeg er så træt pga. Dagens gang så jeg lægger ham til og det kan få ham til at falde i søvn igen. Det vil sige at han spiser rigtigt meget i løbet af natten. Hans ble er fuldstændig gennemblødt og med afføring.

- lige nu er jeg tæt på at give op og give ham flaske, fordi jeg mistænker amme roderiet for de fleste problemer.

- han er yderst lyd sensitiv, bare jeg vender mig i sengen vågner han op, så vi prøvede i en periode at lægge ham i vuggen i værelset ved siden af. Men så skulle jeg amme ham siddende og der spiste han ikke så meget og så var han ellers vågen hver gang vi havde ammet. Så jeg gav op og han kom tilbage i sengen.

- Jeg har haft ham til læge for at udelukke at han har ondt i ørerne. Og lægen sagde at jeg skulle holde ud til de magiske 3 mdr. Men der er ingen ændring. Han græder stadig meget i løbet dagen. Og jeg bærer på ham dagen lang, hvilket selvfølgelig er svært de dage og weekender hvor de to andre er hjemme. Især fordi min anden søn er 18 mdr. ( min datter er 5 år)

- Min datter havde også skrigeture der var voldsomme men de gik over af sig selv da hun ca. Var 2½ mdr. Gammel.

Har ikke selv flere gode råd at prøve af !

Håber du kan finde hovede og hale i denne mail.

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene