Søvnproblemer, manglende appetit, highneed = væske i mellemøret?

1. april 2008

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Søvnproblemer, manglende appetit, highneed = væske i mellemøret?

Kære Helen

Jeg har sendt flere breve til dig de sidste mange måneder og vil nu lige komme med en opdatering og en bøn:-)

Vores datter Cecilie er nu 20 måneder og har endelig - endelig her i marts fået det godt!

Som jeg skrev til dig tidligere, så har det været en kamp uden lige for vores lille familie. De første 10 måneder sov hun kun 20 minutter af gangen, vågnede ved hver lille lyd, græd utrøsteligt, ville ikke spise mad, da vi kom til det, ville have bryst hele tiden og kunne kun falde i søvn med brystet i munden. Oven i det kunne hun ikke lide berøring eller slynge/svøb, men ville alligevel være i mine arme konstant.

Efter 10 måneders alderen ville hun helst ikke have mad, kun sutteflaske med vand. Hun kunne så drikke 3 liter vand i døgnet og faldt kun til ro, når hun fik flasken, især hver time natten igennem, men også om dagen. Spiste meget lidt.

Vi fik hende undersøgt ved flere læger, der ikke mente, der var noget galt udover kolik + tænder i de første 5 måneder. Derefter mente den læge, vi fik, da vi flyttede på landet, at hun var en manipulerende lille pige (hvad det så end skulle betyde!!!)

Da hun så startede i vuggestuen, da hun var 13 måneder, fulgte 6 måneder med høj feber flere gange om måneden. Lægen mente, at det var forskellige vira, men efter nærmere undersøgelse (vi insisterede!!) var det lungebetændelse og mellemørebetændelser, der spøgte.

Her i januar, kunne vi ikke hænge sammen som familie mere med manglende nattesøvn, sygedage og nye jobs, der også skulle passes. Hver nat sad jeg med hende i armene, for hun kunne kun sove, hvis jeg holdt hende, så hun nærmest sad op i mine arme. Hvis jeg prøvede at lægge hende, når hun var faldet i søvn, græd hun. Ca en gang i timen ville hun have sutteflasken med vand for at falde i søvn.

Jeg kunne ikke tro, at der ikke var noget galt, som lægerne sagde. Vores læge mente tilmed, at jeg havde givet hende dårlige vaner med hensyn til søvn. (Som om jeg ikke kunne høre forskel på "stædig-gråd" og smerte-gråd") Hun skulle bare lægges og døren lukkes...

Vi fik det råd af kolleger at få tid hos en ørelæge, men da lægerne ...

Annonce

... tidligere havde undersøgt Cecilies ører, mente vi, at det var spildt, men vi gjorde det alligevel. Heldigvis for det! Ørelægen havde et specielt måleapparat, der viste, at Cecilies mellemører var fyldt med væske. Det kunne ikke ses ved at kigge ind i øret, som lægerne havde gjort tidligere.

Ørelægen mente, at alle de gener, som vi beskrev, der havde været fra starten var på grund af væsken: At hun ikke ville ligge ned og sove, at hun ikke ville spise - (det havde måske gjort ondt at tygge), det store suttebehov, som nok havde udlignet trykket i ørerne, derfor al den amning og efterfølgende alt den vand i sutteflasken for at sove. Ubehag ved berøring, da hun nok har været svimmel og dårlig. Køresyge osv.

Cecilie havde også en betydelig hørenedsættelse pga væsken.
Hun fik lagt dræn i ørerne to uger efter og allerede, da vi kom hjem efter operationen, var hun som forandret. Hun lyttede og lyttede til alting. Vi kunne røre hende - stryge hende over håret osv. uden hun blev ked af det. Dog havde væsken været sej at få ud, så hun blødte og havde lidt smerter fra ørerne. Heldigvis havde hørelsen ikke taget skade.

Her den sidste måned er hun en fuldstændig forandret pige! Hun er glad hver dag og hilser på alle, vi møder. Hun griner, synger og spiser meget god og rigtig mad:-) Går uden at snuble, kan klatre, lærer nye ord hver dag og SOVER OM NATTEN! Hun sover 10 timer i træk hver nat og vågner op om morgenen og kalder på os i stedet for at skrige utrøsteligt. Sover 3 timer til middag. Der er ikke meget highneed over hende længere, men hun er stadig meget kvik:-)

Jeg ville ønske, at vi havde vidst fra starten, at vi selv kunne ringe til en ørelæge og få ørerne undersøgt uden at lægen er enig og henviser. Det råd vil jeg så utrolig gerne give videre til andre forældre med kolikbørn, urolige børn osv. Det er bare et lille hurtigt tjek og så er den mulighed ude af verden. Men hvis det er væske, der er problemet - og det kan jo give mange forskellige symptomer - så er det sådan en lille ting at gøre, men en kæmpe verden til forskel!

Håber du vil bringe rådet videre Helen

Mange hilsner fra Louise.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor