RS-virus, meget syg og lav vægt

16. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

RS-virus, meget syg og lav vægt

Hej Helen.

Så er vi på banen igen. Victoria har lige været indlagt en uge på børneafdelingen med RS-virus. Hun får stadig airomir hver 2. time og 400 mcg. spirocort morgen og aften. Det går bedre med hende og vi er begge optimistiske.

Da hun nu vejer under 8 kg. og er 11 mdr. gammel, blev jeg udspurgt på hospitalet vedr. hvordan jeg ernærer hende. Det var ubehageligt, men det er godt, at der er nogen, der er ambassadører for børnene. Hendes længde og hovedomfang passer dog med hendes kurve, så den lave vægt skyldes ikke fejlernæring eller mangel på mad, men den lange periode med gentagne infektioner. Jeg har søgt om at få forlænget min barsel udover indlæggelsesperioden, da hun jo stadig er meget behandlings-krævende.

Jeg vil jo gerne have hendes vægt op og giver fløde og smør/olie i alt hendes mad. Hun får også en slat fløde i sin MME (NAN1). Hun har aldrig drukket meget mælk og hvis jeg presser hende, går det udover hendes appetit.

Mit spm. er, hvad jeg skal prioritere og om du kan finde steder i hendes plan, hvor jeg kan proppe mere fedt/protein ind. Hendes dagsplan ser ud som følger:

06.00 Vågner. Får flaske med 135 ml. MME
07.00 Grød ex. havregrød med æble, kanelsukker, smør og fløde (1½ dl.). Hertil sødmælk i kop med fløde (20ml. i alt)
08-09 Lur i barnevogn.
09.30 ½ Hjemmebagt bolle med smør, petit danone yoghurt, sødmælk og fløde i ...

Annonce

... kop (ca. 50 ml.).
11.00 ½ Rugbrød med smør og ex. leverpostej og makrel og ½ moset avocado eller ostehaps, vand i kop.
12.00 Lægges til lur i barnevogn med 135 ml. MME.
13.30 Vågner og får rå gulerod og ½ bolle med smør eller en yoghurt.
15.00 135 ml. MME
17.30 Aftensmad ex. frikadelle, broccoli, kartoffel, sovs og smør (1½dl).
18.30 Puttes til natten med 135 ml. MME
24.00 Flaske med 120 ml. MME eller æblejuice.

Der er mange dårlige vaner i hendes daglige program, f. eks. små søde yoghurter, æblejuice om natten og lidt for lidt frugt og grønt. Frugt og grønt indeholder ingen fedt og proteiner, derfor er det lige nu valgt lidt fra. De små yoghurter er fulde af fedt, protein og desværre også sukker. Lægerne synes ikke, at jeg skal give hende proteindrik, men hellere få mere fedt og protein ind i hendes kost. Har du nogle forslag?

Jeg håber at hun bliver endnu bedre hurtigt. Jeg har haft hende hjemme fra dagplejen de sidste måneder, og skal begynde på nyt job den 28. marts, så jeg får brug for lidt ekstra overskud. Hun kan endnu ikke alle de ting som hendes jævnaldrende kan pga. sygdom, men hun er stærkt på vej. Jeg ville dog ønske, at jeg havde haft muligheden for at være hjemme med hende en måned mere, men det har jeg ikke pga. job og økonomi.

God påske til dig. Jeg glæder mig som altid til at læse dit svar.

Hilsen
Isabella og Victorias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far