Udslæt - 11 mdr.

13. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Udslæt - 11 mdr.

Kære sundhedsplejerske

Jeg har en pragtfuld lille datter på snart 11 måneder. Hun sover som hun skal, og spiser fint. Helst selv, så mosen er for længst holdt op. Hun er en ægte humørbombe og robust lillesøster til en 4 ½ årig storesøster som elsker hende – også lidt voldsomt nogen gange.

Linnea er lige begyndt i dagpleje for 2 uger siden. Det går rigtig godt, hun er glad og vil gerne være der. Spiser, leger og sover som herhjemme. Er nysgerrig og vokser i sin kommunikation meget hurtigt i disse dage.

Indtil ca. 9 måneder var hun en meget rund baby. Hun vejede 12 kilo. Nu er hun som sagt snart 11 måneder og har måske tabt sig lidt, hun er ihvert fald ikke så rund længere, vækstkurven er tydeligvis knækket. Det gjorde den da natte amningen holdt op.
Hun kravler ikke endnu, men skubber sig baglæns rundt i huset.

I forgårs opdagede jeg lidt plettet udslæt i hendes nakke og bag ørene. Hun havde kradset i det, så der var et lille sår i nakken. Såret er nu 3 dage gammelt og det ligner et almindeligt sår – der er ikke betændelse i det. I går morges vågnede hun med udslæt over hele kroppen. Flammende i armhulerne og på indersiden af underarmen, omkring navlen og lidt rundt omkring. Så noget som ...

Annonce

... ligner pletter og nogle få knopper. Lidt feber 37,7 – 38.

Jeg gik til lægen med hende og fik blot at vide at det nok er en virus og jeg skulle smøre hende med fugtighedscreme (det har jeg ikke gjort, hun kløer ikke og hun er ikke tør). Det kunne også være atypiske skolkopper sagde han. Det er det ikke – for i dag er det uforandret, der er blot mere af det og hendes ene øjnlåg er rødt hævet. Hun har ikke feber mere. Er i godt humør og spiser, men jeg længes efter lidt mere kvalificerede bud på hvad det kan være.

For mig ligner det overfølsomhed? Ingen i familien er allergiske. Vi spiser konsekvent økologisk, vi er stort set vegetarer, på nær en øko land kylling en gang om måneden når den ældste efterlyser kød. Og fisk måske engang hver 14. dag. Linnea spiser begge dele.

Jeg ammer hende stadig, hun får ikke komælk, men yoghurt og flødeskum. Hun får ikke sukker, men hvede i form af boller eller pasta af og til. Vi ryger ikke og har ikke husdyr, men hendes morforældre har kat og hun reagerer ikke på den.

Som spæd var hun indlagt med mig i 4 dage da hun fik gulsot. Kan det betyde at hun er lidt mere følsom i leveren i forhold til allergi end andre?

Har du et bud?

Venlig hilsen fra Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.