Brev:
Udslæt - 11 mdr.
13. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Udslæt - 11 mdr.
Kære sundhedsplejerske
Jeg har en pragtfuld lille datter på snart 11 måneder. Hun sover som hun skal, og spiser fint. Helst selv, så mosen er for længst holdt op. Hun er en ægte humørbombe og robust lillesøster til en 4 ½ årig storesøster som elsker hende – også lidt voldsomt nogen gange.
Linnea er lige begyndt i dagpleje for 2 uger siden. Det går rigtig godt, hun er glad og vil gerne være der. Spiser, leger og sover som herhjemme. Er nysgerrig og vokser i sin kommunikation meget hurtigt i disse dage.
Indtil ca. 9 måneder var hun en meget rund baby. Hun vejede 12 kilo. Nu er hun som sagt snart 11 måneder og har måske tabt sig lidt, hun er ihvert fald ikke så rund længere, vækstkurven er tydeligvis knækket. Det gjorde den da natte amningen holdt op.
Hun kravler ikke endnu, men skubber sig baglæns rundt i huset.
I forgårs opdagede jeg lidt plettet udslæt i hendes nakke og bag ørene. Hun havde kradset i det, så der var et lille sår i nakken. Såret er nu 3 dage gammelt og det ligner et almindeligt sår – der er ikke betændelse i det. I går morges vågnede hun med udslæt over hele kroppen. Flammende i armhulerne og på indersiden af underarmen, omkring navlen og lidt rundt omkring. Så noget som ligner pletter og nogle få knopper. Lidt feber 37,7 – 38.
Jeg gik til lægen med hende og fik blot at vide at det nok er en virus og jeg skulle smøre hende med fugtighedscreme (det har jeg ikke gjort, hun kløer ikke og hun er ikke tør). Det kunne også være atypiske skolkopper sagde han. Det er det ikke – for i dag er det uforandret, der er blot mere af det og hendes ene øjnlåg er rødt hævet. Hun har ikke feber mere. Er i godt humør og spiser, men jeg længes efter lidt mere kvalificerede bud på hvad det kan være.
For mig ligner det overfølsomhed? Ingen i familien er allergiske. Vi spiser konsekvent økologisk, vi er stort set vegetarer, på nær en øko land kylling en gang om måneden når den ældste efterlyser kød. Og fisk måske engang hver 14. dag. Linnea spiser begge dele.
Jeg ammer hende stadig, hun får ikke komælk, men yoghurt og flødeskum. Hun får ikke sukker, men hvede i form af boller eller pasta af og til. Vi ryger ikke og har ikke husdyr, men hendes morforældre har kat og hun reagerer ikke på den.
Som spæd var hun indlagt med mig i 4 dage da hun fik gulsot. Kan det betyde at hun er lidt mere følsom i leveren i forhold til allergi end andre?
Har du et bud?
Venlig hilsen fra Jeanette