Søvn, sygdom og lidt af hvert

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn, sygdom og lidt af hvert

Hej Helen.

Godt nytår :o)

Kors, hvor sluttede vi det nye år dårligt af herhjemme. Den 22. december fik begge vores piger rotavirus. Den 26. fik Victoria konstateret astmatisk bronchitis (det har de begge to nu - vi ryger ikke og holder dem væk fra folk, der gør, selvom det ofte er svært, så det er meget surt). Begge er heldigvis i bedring.

Da vagtlægen konstaterede astmatisk bronchitis hos Victoria, kigge hun hende også i ørerne, men sagde, at der var meget ørevoks, men ud fra det, hun kunne se, så det fint ud. Samme besked har jeg fået fra vores egen læge to gange tidligere. Victoria sov jo så dårligt om natten, og vi var desperate og helt slidt ned. Far har sovet i stuen hele juleferien for at være på om dagen, mens mor sov lidt. Derfor fik jeg tid til hende hos en ørelæge her efter ferien. Ørelægen skældte mig huden fuld, for Victoria har betændelse i mellemøret. Det skal lige retfærdigvis siges, at hun jo døjer med slim og hosten pga. hendes bronchitis og vi ikke kan se, hvor længe betændelsen har været der, men jeg har jo troet at alt var fint med de ører, udfra den besked jeg fik hos ...

Annonce

... lægen og vagtlægen.

Hun skal have dræn i på onsdag og vi håber at det hjælper. Vi har også købt en hængevugge, selvom hun er lige stor nok til det, men nætterne er hidtil gået med at vugge hende i søvn i armene og forsøge at lægge hende, uden at hun startede med at jamre sig forfra. Nu sover hun gerne 4½ time i træk, før jeg må vugge hende lidt. Nætterne er blevet meget roligere.

Vi har sikkert oparbejdt rigtig mange dårlige vaner begge to i løbet af de lange søvnløse nætter. Hvordan kommer vi over det?

Det er blevet en betinget refleks for os begge at vågne med korte intervaller. Jeg ved, at jeg kommer til at sove længere igen, når jeg ved, at hun sover længere, men jeg er ikke sikker på, at hun kan foretage samme ræsonnement.

Ellers er hun virkelig i trivsel nu. Hun spiser og drikker meget og hygger sig med at undersøge alt herhjemme og øve sig motorisk. Hun kan endnu ikke kravle, men gik jo også mere eller mindre i stå i sin udvikling, fordi hun var træt og pyldret hele tiden. Nu griner hun hele tiden med sine tre tænder.

Mange fortrøstningsfulde hilsner
Isabella og Victorias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.