Mellemørebetændelse, forebyggelse og mad

26. oktober 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Mellemørebetændelse, forebyggelse og mad

Kære Helen

Jeg har skrevet til dig tidligere bl.a. i forbindelse med, min dreng gik fra at blive ammet til at få skemad og har været meget glad for dine svar. Nu har jeg et par spørgsmål mere.

Vores dreng er nu snart 14 måneder og har haft 5 mellemørebetændelser inden for 6 uger. Han er nu på sin femte penicillinkur og skal have lagt dræn i begge ører i næste uge. Jeg er selvfølgelig meget ked af, han har problemer med ørerne og håber nu virkelig, at drænene vil hjælpe ham. Kender du forklaringen på, hvordan det kan være, han får mellemørebetændelse så hurtigt efter hinanden. Han sluttede en penicillinkur i torsdags, og fredag fik han mellemørebetændelse igen?

Jeg har hørt, at der altid går en forkølelse forud for en mellemørebetændelse, men vores dreng var ikke forkølet i sidste uge. Jeg skal lige sige, at han har fået ondt i ørerne, efter han er begyndt at blive passet.

Jeg er begyndt at give ham Biostrath 3 gang om dagen for at styrke hans immunforsvar. Jeg har hørt godt om produktet, men vil meget gerne høre din mening om det? Kender du evt. til alternative behandlingsmetoder, der kan forebygge mellemørebetændelse?

I fredags fik han meget høj feber – 40,2. Han sad og sov hos mig fra tidlig morgen til om eftermiddagen, hvor han fik det lidt bedre (vi var til lægen, hvor han fik en ny omgang penicillin). Indimellem spjættede han meget – det var som om, han var ved at falde i søvn, så begyndte han at spjætte og blev så meget ked af det. Jeg tror, han blev forskrækket. Er det normalt i forbindelse med høj feber, at man spjætter?

Efter vores dreng har været syg, har han ikke spist så meget varm mad. Han er stadig glad for brød med leverpostej og ost, og han får hver dag frugt - moset banan med appelsinsaft, blomme eller nektarin. Han får havregrød hver morgen. I øjeblikket får han brød to gange om dagen – jeg prøver at variere pålægget. Og jeg prøver næsten hver aften at servere varm mad for ham – det han plejer at kunne lidt + jeg prøver nye ting, men han er ikke rigtigt interesseret.

Har du et godt råd til, hvad jeg kan give ham eller evt. til, hvordan vi får begyndt på den varme mad igen. Han har aldrig været den store kødspiser, men spiser indimellem frikadeller og lidt kødbolle.

Jeg har hørt, mælkeallergi kan give mellemørebetændelse. Jeg synes heldigvis ikke, det virker til, at vores dreng har (andre) symptomer på, han ikke kan tåle ...

Annonce

... mælk. Kan man få tjekket via en blodprøve, om man er allergisk over for mælk?

Da vi for nogle uger siden var til vagtlægen med vores dreng en søndag, spurgte lægen, om han havde astma/allergi, da han kunne se, han er lidt blå under øjnene. Jeg har godt lagt mærke til det nogle gange, men egentlig ikke tænkt mere over det. Han nævnte en læge ved navn (som de blå rande under øjnene er opkaldt efter). Jeg kan desværre ikke huske navnet – er det noget, du har hørt om? Og ved du, om man kan forebygge astma?

Vi er opmærksomme på hyppig rengøring osv. samt udluftning for at forebygge allergi. Min kæreste har ikke allergi, men jeg har haft birkepollenallergi i snart 10 år. Jeg er heldigvis ikke slemt angrebet – har de senere år ikke taget noget for det. Jeg ved, at disse ting kan være arvelige, så vi vil meget gerne prøve at forebygge det hos vores søn, hvis det er muligt.

Vores dreng er meget glad for sin flaske mælk, som han får, inden han kommer i seng. Vi ville egentlig have vænnet ham fra den, men på grund af han har været syg, hvor han ikke har spist så meget, får han stadig en flaske om aftenen. Derudover drikker han måske en lille kop mælk + vand og saft i løbet af dagen. Han er glad for ost og får også næsten hver dag en portion yoghurt. Jeg har læst, at små børn skal have ca. en halv liter mælk om dagen. Det får vores søn ikke, men tror du, han får mælkeprodukter nok, idet han også spiser både ost og yoghurt?

Når vores dreng har spist et stykke tid, slår han ofte pludseligt ud efter skeen. Han virker til at ville drille og samtidig tror jeg også godt, han ved, at jeg spilder mad, som han så kan sidde og ”lege” med. Han elsker at pille i mad/grød el., der er røget af skeen. Da han ikke har spist så meget gennem et stykke tid, lader jeg ham gerne sidde, for når han er koncentreret om at lege med maden, spiser han gerne lidt videre.

Jeg føler, jeg bør stoppe med at give ham mad, når han bliver ved med at slå ud efter skeen? Og at det måske er hans måde at sige, at han er mæt på? Kan det være, fordi han selv gerne vil spise med ske? Han er rigtig god til at sidde med en lille gaffel og spise brød. Jeg har prøvet at sætte en tallerken foran ham, men han tager tallerkenen eller klasker i maden.

Vores dreng sover stadig uden hovedpude – hvornår kan vi give ham en lille hovedpude?

På forhånd mange tak for hjælpen – og god weekend.

Kærlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S