Brev:
Allergi og fødevarer, hvad skal undlades i kosten?
6. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Allergi og fødevarer, hvad skal undlades i kosten?
Kære Helen,
Tusind tak for dit tidligere svar – det gav os ro i sjælen, at det vi fornemmede også var rigtigt.
Vores dreng er imidlertid blevet 6 mdr. og vi er derfor begyndt at introducere mere forskelligt mad, hvilket han er meget begejstret for. Han er vild med mad der smager af noget. Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvilke fødevarer jeg skal undlade i hans kost, da han jo er disponeret for allergi og er under mistanke for komælksallergi. Vi har først tid til allergiudredning om 2 mdr. og det er jo længe at undlade mange forskellige fødevarer, hvis det ikke er nødvendigt.
Jeg vil egentlig gerne give ham fisk, rejer, æg, mos og grød af bær og stenfrugter, men må jeg det? Jeg ved at en del børn der har mælkesallergi også reagerer på kalve – og oksekød, men bør jeg så undlade dette i kosten? I forvejen er der jo mange fødevarer vi skal undlade pga. mælkeallergi og jeg synes egentlig det er synd at begrænse udvalget yderligere, men er det klogt ikke at gøre det? Jeg kan ikke rigtig få noget svar fra egen læge og SP, hvorfor jeg spørger dig hvad du mener.
Endvidere er jeg i tvivl om, hvor meget gluten han må få. Er der en tommelfingerregel for dette; for eksempel, hvorvidt vi kan give ham havregrød og øllebrød samme dag eller lignede huskeregler.
Jeg håber meget du kan hjælpe for jeg vil jo gerne kunne give vores dreng nogle smagsoplevelser, når han er så begejstret for dette, men samtidig vil jeg jo ikke skade ham ved at give ham fødevarer der kan eskalere allergien.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Pia