Brev:
Dræn eller ej
5. marts 2007
Alder:
18 mdr.
Dræn eller ej
Hej Helen
Nå men spørgsmålet er nok ikke ukendt, men vi prøver alligevel....
Vores datter nærmer sig de 18 måneder, hun har siden 1. august 06 været i vuggestue, men desværre har hun været syg hver anden uge uden undtagelse. Der har ikke været noget mønster i diagnoserne: hun har haft det meste: halsbetændelse, forkølelse, diarre, mellemørebetændelse, lungebetændelse, skoldkopper, diverse ukendte virusinfektioner og så videre....
Hun får let feber og derfor bliver hun (selvfølgelig) hjemme til hun har haft en rask dag hjemme og været feberfri 1-2 dage. Hun har helt klart været syg mere end de fleste, men har også haft mange rekreationsdage hvor mange andre er nødt til at aflevere deres børn.
Siden jul har det været hårdt for os, da vi er ved at være trætte.....
Mit problem som jeg vil rådspørge dig om er i forhold til om hun skal have dræn.
Hun fik mellemøresbetændelse i juni 06 - vi var ikke i tvivl - hun skreg som en vanvittig hele natten og penicillinen virkede indenfor et døgns tid. Da det var vagtlægen der ordinerede tog vi hende til egen læge efter 1-2 uger og han konstaterede væske i mellemøret (med en måler der måler trommehindens bevægelighed), ved den efterfølgende kontrol var væsken væk og alle glade.
I starten af efteråret blev hun behandlet 2-3 gange for mellemørebetændelse og 1 gang for halsbetændelse, alle gange ordineret af vægtlægen eller anden læge end egen læge, vores datter bliver ofte syg i weekenden.
Egen læge har efterfølgende vurderet at penicillin nok ikke har været nødvendig hver gang, han mener at vagtlægerne for hurtigt har udskrevet recept og vi må nok erkende at vi har været hurtige til at tage afsted.....
Set i bakspejlet har hun nok kun haft penicillinkrævende mellemørebetændelse 1-2 gange. Flere gange har hun fået konstateret rødmen i ørerne hvilket har udløst recept - ifølge egen læge er rødmen naturlig når hun er forkølet, ondt i halsen og så videre, derfor skal vi fremover måske liige se tiden an.
Til gengæld har hun flere gange haft væske i ørerne, hvilket hver gang har virket naturligt for vores læge sammen med den infektion hun nu ellers har haft. Der har også været gange ind imellem hvor der ikke har været væske, så vi har en oplevelse af at hun får væske i ørerne ved sygdom der bliver et stykke tid, men ikke konstant.
Når hun har været syg sover hun lidt uroligt, med et piv i ny og næ, men ikke den skrigen jeg stadig kan huske fra mellemørebetændelse nummer 1. Når hun har haft væske i ørerne har hun ofte kløet sig i og bag øret i søvne, så det tager jeg som indikator for at der er noget.
Samtidig har hun fået alle 11 tænder under en sygdomsperiode.....
De sidste par måneder har set sådan ud:
julen: virus, rød hals, feber ingen penicillin...
4-5 januar : lidt feber, lidt snot og sløj
19 januar : lidt sløj
29 januar : lungebetændelse, penicillin.
14 februar : 5 dage med feber efterfulgt af skoldkopper.
3 marts : megaforkølet og halsbetændelse og høj feber, penicillin.
Hendes nye læge kan desværre ikke måle væske i øret og derfor tog vi hende til en kontrol hos ørelæge den 25. januar efter en del sygdom, der var ingen væske, men lægen bad om at få hende til kontrol den 19. februar, hvor han fandt vabler i hendes øre som han punkterede (hvad er det?), senere samme dag fik hun sin første skoldkop. Min kæreste havde sagt til ørelægen at hun muligvis var smittet med skoldkopper. Hun havde også lidt væske og derfor blev hun skrevet op til kontrol i dag den 5. marts med henblik på at lægge dræn i næste uge...
Nu har vi været til kontrol, hun havde forventeligt væske i ørerne, hun er jo helt vildt forkølet, blev det i forgårs... Lægen siger at det er oplagt at lægge dræn, fordi det jo nok ikke er den sidste forkølelse....
Vi fortalte at vi er i tvivl da hun jo i januar ikke havde væske og at der jo idag er en naturlig forklaring på væsken, så vi var mere tilbøjelige til at få hende kontrolleret en ekstra gang. Ørelægen godtog dette, men sekretæren syntes at vi skulle få lagt de dræn og ville ikke umiddelbart ændre tiden og aflyse drænet... så vi gik....
Ørelægen sagde at hun om en uge ikke længere kunne være forkølet og derfor ikke kunne have "forbigående" væske, hvor jeg (og jeg ved godt at jeg ikke er læge) mente at en forkølelse jo godt kan vare lidt længere og tidligere egen læge har sagt..... måske er vores problem at for mange kokke fordærver maden .....
Sprogligt synes jeg at hun er ok med, hun har altid været langsom med det meste....
Hun snakker rigtig meget og har mange ord, hun taler ikke rent, men har et stort indre sprog (ved hvad det meste hedder og peger på det når vi siger ordet) og virker som om hun har en god hørelse (eks. hvis hun sidder inde på værelset kan hun høre hvis jeg tænder for tv-ets kontakt på væggen:) og hun kan høre den svage susen af biler på en nærliggende vej "dyt-dyt" hvis det er med udrykning "babu-babu")...
Som du sikkert kan fornemme er jeg ikke overbevist om dræn og jeg tror nok at vi i det mindste vil skifte ørelæge, hvor indblandingen fra sekretæren ikke er så stor....
Håber at du kan gennemskue hvad jeg spørger om.... har altid hørt at man lægger dræn ved : mange akutte mellemørebetændelser eller ved konstant væske i ørerne i 3 måneder eller mere...
Med venlig hilsen den forvirrede
Molly