Brev:
Manglende lyst til flaske efter vaccine
14. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Manglende lyst til flaske efter vaccine
Hej Helen
Ville bare lige høre din mening, da jeg ikke helt ved om jeg bare er mor-pylret eller bekymret..
Hvor længe plejer børn at være påvirkede efter vaccination?
Vores datter fik sin 5 måneders vaccination fredag formiddag. Havde høj feber om natten og tynd mave (ikke diarré) i én ble, herefter normal afføring. Græder ikke meget, er feberfri og sover stort set som hun plejer, er dog mere urolig om natten og skal have sutten eller holde lidt i hånd en gang i mellem. Pludrer helt enormt meget i disse dage og spjætter med arme og ben.
Som udgangspunkt vil jeg sige, at hendes almene tilstand er fin, men at hun er en smule mere urolig og pjevset. Men hun vil ikke så gerne have flaske, vil næsten ikke engang have den ind i munden. Skal lokkes lidt til at tage den og spiser helt vildt uroligt. Spytter den ud og små græder. Det kunne næsten virke som om den gav hende lidt kvalme? Jeg presser hende ikke og respekterer selvfølgelig når hun siger "nej tak".
Hun spiser grådigt 2 x 1 dl grød/mos om dagen (kunne sagtens spise mere) og vil meget gerne drikke vand (ikke mælk) af kop - kan nok godt drikke 60-70ml pr måltid.
Siden fredag har jeg lige akkurat fået 500 ml mælk i hende i døgnet. Har derfor puttet mælk i grød og mos (ca 150ml i alt).
Bør jeg give hende mere/mindre skemad i disse dage og hvor længe skal hun nægte flasken, før det er et problem?
Min læge fortalte ved undersøgelsen at "det er meget normalt at børn bliver påvirkede af vaccinationerne", men kom ikke nærmere ind på hvordan, andet end feber (hun fik også 40 i feber ved 1. vaccination, men ville gerne spise)..
Altså, ved godt at det ikke er alarmerende, da hun jo for så vidt har det fint, men hun har bare ALDRIG afvist mad/flasken før..
Med venlig hilsen
Anja