Mad og sygdom 8 måneder

9. januar 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad og sygdom 8 måneder

Kære Helen

Casper er lige rundet 8 mdr. her den 3. og er lige begyndt opstart i dagpleje efter en grim omgang RS-virus, hvor han måtte på børneafd. en dags tid for at få forstøver. Vi klarer os nu hjemme med spacer.

Siden dagen på børneafd. har han dog reduceret sit mad/væskeindtag (det er nu en uge siden han var indlagt) mere end hvad jeg umiddelbart bryder mig om, bla. fordi han ikke tisser ret meget - vi snakker halvtørre bleer hele døgnet og det bliver til max 4 af dem, således at han i løbet af et døgn får ca:

(vil lige tilføje at han ikke har taget mere end 100g på fra 6 - 7 mdr, og fra 7 - 8 mdr. har han "kun" holdt sin vægt på 8200g - er ca. 70cm)

Han har afføring hver dag så vidt vi ved uden problemer.

5:30: Ammes fra begge sider
8:30: 1 dl grød + ½ stk moset frugt. Spiser ml.½ - 1 portion. Drikker 50ml vand af kop
11: ½ stk rugbrød uden skorper med pålæg. Drikker 50ml mmme (MAX)
14:30: tilbydes flaske tog inden indl. 150ml, nu kun 50ml. (kan få ham til at spise ca ½ stk lyst ...

Annonce

... franskbrød/toastbrød med smørreost og lidt frugt derudover, men han nægter at drikke.
17:30: mos, hvor det varierer meget, men 1 dl spiser han ikke mere, vel max 2/3 del. Drikker ikke engang 50 ml mme af kop her.

Inden sengetid ca 19:30: Ammes fra begge sider.

Han sover umiddelbart ok om dagen, men efter kl.3 nat kan han godt ligge vågen 1 til 1½ time og smågræde/storgræde hvis jeg prøver at gå.

Han er lidt pylret i løbet af dagen - dagplejestarten (kun 2.dag idag) må tiden jo vise hvordan går - men er også til smil og en smule lege-selv-leg. Han er på ingen måde sløv, sløj, fraværende.

Skal lige siges at han arbejder ihærdigt på at kravle, møver rundt og baglæns, men kan jo ikke komme frem til det han gerne vil, og at tænderne også er myldret frem de sidste par uger (4 i undermund) - og jeg synes jeg kan se at der er et par fortænder i vente i nærmeste fremtid - meget hvide)

Vil bare høre om du synes jeg har grund til at bekymre mig og kan jeg evt. lave om på hans madplan???

Knuz fra Mor og Casper

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor