Mindre madlyst

1. december 2003

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mindre madlyst

Jeg har før stillet dig nogle spørgsmål, som du har besvaret til stor tilfredshed og beroligelse for mig.

Min søn er nu fem måneder og godt igang med den faste mad.
Han har igennem den sidste uge spist mindre, hvilke gør mig noget bekymret.

Han får tilbudt flaske omkring kl. 6 om morgenen hvor han spiser mellem 80 til 120 ml. Så får han tilbudt grød ca. kl. 9.30 hvor han spiser en portion svarende til 80-120 ml. modermælkserstatning. Dertil får han vand som han drikker med stor velbehag.

Til frokost får han ligeledes grød og spiser den samme mængde som til morgenmad og efter hans middagslur, får han ca 100-150 ml. modermælkserstatning alt efter hvor sulten han er.

Omkring k.l 17 får han kartoffelmos med forskellige grøntsager til og ligeledes vand. Inden han bliver lagt, drikker han ca. 100 ml. ...

Annonce

... modermælkserstatning (ca kl. 19) og får for det meste 100 ml. igen omkring kl. 21.

Så får han vælling omkring midnatstid (ca. 120-150 ml.) og om natten bliver han ammet i kort tid, dier ca. et par minutter af gangen før han falder i søvn igen.

I løbet af den sidste uge er måltiderne og lysten til maden blevet lidt mindre. Det er ca. det ovenstående han får, men bare lidt mindre portioner (ca 20-30 ml. mindre af gangen).

Måltidet kl. 21 har han heller ikke haft lyst til og grøden/mosen er heller ikke så nem at få ned.

I løbet af denne uge har han fået sin første tand og er blevet vaccineret, hvilket resulterede i feber i 2 dage, kan det have indflydelse på hans madlyst?

Det skal dog siges, at han har afføring hver dag og han har tisset i bleen hver gang. Ligeledes er han glad og pludre på livet løs i hans MANGE vågne timer.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder