Brev:
Faste inden fuld narkose 8½ måned gammel dreng
11. september 2006
Alder:
8 mdr.
Faste inden fuld narkose 8½ måned gammel dreng
Kære Helen
Jeg ved, jeg er sent ude, men du plejer jo at være hurtig med svarene, og det er simpelthen først faldet mig ind at spørge dig nu…
Onsdag d. 13/9-2006 skal min søn på 8½ måned have klippet tungebåndet, som er for stramt. Han skal i narkose kl. 8.30, og faste fra 4 timer inden, altså kl. 4.30. Jeg har forsøgt at spørge hos lægen, som skal klippe i ham, hvordan det kan lade sig gøre, da han ikke er vant til at der går så mange timer mellem to måltider (i hvert tilfælde ikke på det tidspunkt på dagen). Men jeg fik at vide, at selv børn ned til et halvt år sagtens kunne klare 4 timer uden mad. Det er jeg ikke i tvivl om. Det er tidspunktet, der er problemet (og det kan ikke laves om).
Tidspunkterne i det følgende er ca.-tider for en ’normal’ aften-nat-morgen.
20.30: i seng – bryst inden.
1.00: første nat-amning
5.00: anden nat-amning
7.00: op. Oftest uden amning.
8.00: havregrød med frugtmos.
8.30: af sted i dagpleje.
Men hjemme hos os, kan man ikke regne med, at tingene følger det ’normale’. Jeg kan selvfølgelig stå op og amme kl. 4.15. Men så når han altså at blive sulten inden 8.30. Og når han er sulten, så græder han jo. Jeg kan ikke holde ud at tænke på, hvordan jeg skal klare det, hvis han skal græde af sult. Heller ikke selvom det kun er på vej derned…
Måske har du nogle gode idéer? Jeg tror ikke på, jeg kan få ham til at spise noget mere ’fyldigt’ end bryst midt om natten. Hvis han nu kunne få rugbrød eller lignende, ville problemet jo ikke være så stort. Men som sagt, tror jeg ikke på, jeg kan få ham til at spise andet end bryst om natten. Muligvis vil jeg kunne få ham til at tage lidt fra en flaske, men heller ikke meget.
Jeg efterlyser altså idéer til enten fyldig mad, eller trøste-metoder…
Tanken om timerne inden operationen, gør mig virkelig bekymret. Men faktisk er jeg også lidt bekymret for tiden bagefter. Jeg spurgte, om jeg kunne amme ham, når han vågner, hvortil jeg fik at vide, at det kunne jeg godt, men mælk var det værste, jeg kunne give ham, da han så måske ville få kvalme og kaste op i stråler… De sagde, jeg skulle vente, til vi er kommet hjem og så give ham helt normal mad – og det er vel så enten rugbrød eller havregrød (som jeg i øvrigt plejer at lave på mælk). Eller skal jeg bare give ham noget frugt? Hvis han har kvalme, er det vel rarest med den slags…
Håber, du kan hjælpe. Eller måske bare berolige mig lidt.
Mange hilsener
Victors bekymrede mor, som helst bare ville lade ham have stramt tungebånd for altid!